Aan de rivier - Steven Herrick

'Scènes uit een puberleven'

Trouw boeken, 24 maart 2007

Je zou 'Aan de rivier' een moderne versroman voor jongeren kunnen noemen of gewoon een jeugdboek opgebouwd uit gedichten. De Australische auteur Steven Herrick is pionier op het gebied van de 'verse novel' voor pubers. In dat genre wordt de vertelkracht van een lang (coming-of-age) verhaal gecombineerd met de beeldrijke taal en het compacte, scenische karakter van poëzie.

Het resultaat is bijzonder, maar zal vooral geoefende lezers bekoren, want de fragmentarische vorm maakt het moeilijk om je door het verhaal te laten meeslepen. Om het in een wat curieus beeld te vatten: 'Aan de rivier' leest als een fotoalbum. De verzen zijn grotendeels losstaande momentopnamen: korte, afgeronde scènes, die door het poëtische taalgebruik en de minutieuze sfeerbeschrijvingen direct kleurrijke beelden oproepen. Net als in een fotoalbum moet de lezer naar aanleiding van die losse beelden zélf een doorlopend verhaal construeren.

Weemoedig beschrijft de veertienjarige Harry zijn leven in een ingeslapen gehucht aan een grote rivier. Zijn moeder is gestorven, zijn vriendin Linda is verdronken tijdens een overstroming en een oudere jongen gaat er met Harry's geheime liefde vandoor.

In het dorp wonen bovendien kleinburgerlijke mensen, die alleen aandacht hebben voor de onbenullige problemen van de buurman. Terwijl Harry mijmert over de wijde wereld, over de liefde, verlies en afscheid nemen. Hij voelt zich eenzaam en wil ontsnappen uit het gezapige gat waar hij, buiten zijn vader en broer, niemand heeft. Maar dan blijkt dat hij minder alleen is dan hij aanvankelijk dacht.

De vrije verzen die Herrick schreef, zijn ook in de Nederlandse vertaling opvallend klankrijk en ritmisch. Sterk is vooral dat elk gedicht heel kernachtig één specifiek moment beschrijft en de emoties van de personages in rake beelden oproept. Zoals wanneer Linda een zoete 'troosttaart' brengt: 'Twee avonden/ leidde hij me na het eten af/ van ma,/ die nu een week dood was,/ en pa,/ die alleen in de keuken zat/ en zijn thee roerde/ tot hij koud was.'

Toevoeging aan dit artikel op de site: 'Aan de rivier' is verkrijgbaar in een jeugd- en volwasseneneditie. Uitgeverij Lemniscaat brengt sinds kort in de reeks 'Lemniscaat Literair' jeugdboeken uit die ook interessant zijn voor volwassenen. Die boeken hebben allemaal een herkenbare lay-out, zoals hiernaast het gelige omslag.