Big - Mireille Geus

'Vals spel met eenzame Lizzy'

Trouw boeken, 19 november 2005

Lizzy wil helemaal niet met Abigail omgaan. Maar Big, zoals het sekreet zichzelf noemt, heeft haar in een ijzeren greep. Andere vriendinnen heeft Lizzy namelijk niet: iedereen vindt haar nogal vreemd. Ze kan slecht tegen harde geluiden, is bang dat mensen haar hoofd aanraken en staart het liefst de hele dag voor zich uit. Big gebruikt Lizzy's eenzame positie om een vals spelletje met haar te spelen. Een spel dat al gauw lugubere vormen aanneemt.

'Big' begint met een briefje van Big aan Lizzy: '(...) Ze wilden hier dat ik je in ieder geval een jaar met rust zou laten. En dat heb ik gedaan.' Die zinnen zetten dit spannende boek in gang als de sissende vonken aan een lont. En als Lizzy in een lange terugblik de gebeurtenissen terughaalt, schroeit deze lont steeds verder weg: je voelt dat ze iets vreselijks gaat vertellen.

'Big' zou je een psychologische kinderthriller kunnen noemen. In heel het boek hangt een onheilspellende, onberekenbare sfeer.

Big is dominant, manipulatief, en sadistisch. Tegen Lizzy zegt ze dat ze wraak moet nemen op de pestende dorpskinderen. Ze bedenkt ook een plan: zogenaamd om voor Lizzy op te komen, maar algauw wordt duidelijk dat ze haar eigen plezier op het oog heeft. Bigs plan neemt gestoorde vormen aan en Lizzy komt er te laat tegen in opstand.

Bijna in het hele boek is de sterke, professionele regie van Mireille Geus voelbaar. Ze weet precies wat ze wanneer moet vertellen, accentueert bepaalde passages door ze in korte, stotterende zinnen op te schrijven en last tergende plot-pauzes in. Zo bouwt ze de spanning haast ongemerkt op.

Jammer dat ze die strakke regie in de laatste tien bladzijden laat varen. Dan steekt Big een leraar neer, valt Lizzy flauw op het politiebureau, komt ze tot de conclusie dat ze veranderd is door alle gebeurtenissen en vertelt ze en passant dat de oude fietsenmaker van het dorp dood is en haar moeder de zaak heeft overgenomen. Die ontknoping komt wel heel plotseling. Een beetje een sof na zo'n subtiel en knap opgebouwd verhaal.

Update: Dinsdag 3 oktober 2006 ontving Mireille Geus de Gouden Griffel voor dit boek.

Er staat ook een interview met Mireille Geus op deze website.