Bijenvader - Esther Sprikkelman

'Hoe kwam Henrico in coma?'

Trouw Boeken, 21 januari 2017

“Ze hebben een stuk uit je schedel gezaagd om de zwelling ruimte te geven. Dat stuk ligt in de koelkast. Ze zetten het later weer terug. Ik heb gevraagd of ik het zien mocht, maar dat mocht niet. Ze vonden het een rare vraag.”

Debutant Esther Sprikkelman maakt haar lezers meteen op de eerste bladzijde nieuwsgierig, met haar prikkelende, rechtstreekse toon. Aan het woord is tiener Johanne, die op cassettebandjes – het is 1985 – met muziek doorspekte herinneringen inspreekt voor haar comateuze vriendje Henrico. Ze is bang dat hij, eenmaal ontwaakt, niets meer weet van hun relatie en van hoe hij in het ziekenhuis is terechtgekomen.

Dat het niet zomaar een ongeluk is geweest schemert al snel door en dat geeft het verhaal iets onheilspellends. Johanne’s relaas wisselt bovendien af met hoofdstukken over haar broertje Paulie, die sinds de gebeurtenis psychische hulp krijgt en zich afvraagt waar Lomme, de verdwenen imker met wie hij is bevriend, is gebleven.

Genoeg mysterie om met een zekere gretigheid verder te lezen. Johanne leert Henrico niet zo lang voor hij in coma raakt kennen, als ze uit Utrecht naar het (fictieve) Gelderse dorp Warsum verhuist, herkenbaar neergezet als zo’n doodsaai gehucht met een cafetaria, een Spar, een kerk en een winkel ‘met steunkousen en bloemetjesschorten’. De twee vallen als een blok voor elkaar, ook al is hij eigenlijk bezet door domineesdochter Dora. Er ontstaat een venijnige vete tussen de meisjes.

Die beklemmende sfeer in zo’n dorp, een smeulend publiek geheim, terugblikken die langzaam naar de dag des onheils toewerken: ingrediënten die associaties oproepen met tal van andere (jeugd)boeken. Maar Sprikkelman schrijft desondanks trefzeker haar eigen verhaal.

Wel hadden de plot en verschillende personages beter uitgewerkt kunnen worden. Dora’s persoonlijkheid en relatie met Henrico intrigeren bijvoorbeeld, maar blijven vlak. En wat ziet Johanne eigenlijk écht in Henrico, behalve zijn turkooizen ogen? Ook de directe aanleiding voor Henrico’s letsel komt nogal uit de lucht vallen. Sterk is wel dat de lezer zelf mag oordelen over wat er gebeurt.

Nog niet perfect dus, dit debuut, maar Sprikkelman is wel degelijk een opvallende nieuwe stem van wie we hopelijk nog meer gaan horen.

Esther Sprikkelman: Bijenvader. Lemniscaat, 150 blz. € 14,95 . Vanaf 15 jaar.