boem! - Mark Haddon

'Met Mark Haddon de ruimte in'

Trouw boeken, 7 november 2009

Een gouden tip van Mark Haddon: geef een boek nooit een onbegrijpelijke en onuitspreekbare titel als 'Gridzbi Spudvetch'. Haddon maakte deze fout in 1992 en verkocht vervolgens zo weinig exemplaren dat het boek binnen no time werd verramsjt. Toch bleven er brieven binnenkomen van kinderen die vertelden hoe spannend ze het boek vonden. En ondertussen had Haddon wél succes met een ander boek. Zijn jeugdroman 'Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht' uit 2003 werd een wereldwijde bestseller onder jongeren én volwassenen. Hij besloot 'Gridzbi Spudvetch' een nieuwe kans te geven, herschreef bijna elke zin en gaf het uit onder de titel 'boem!'.

Voordat alle fans van 'Het voorval' naar de winkel rennen: 'boem!' is een totaal ander boek. Je zou het een 'actiekomedie met sciencefiction elementen' kunnen noemen. Dat klinkt filmisch en dat is het verhaal ook.

Als Jim en zijn vriend Charlie via een verstopte walkietalkie afluisteren wat er in de lerarenkamer wordt besproken, ontdekken ze dat mevrouw Pearce en meneer Kidd geheimtaal met elkaar spreken. De jongens besluiten te onderzoeken wat die twee te verbergen hebben en breken daarvoor zelfs bij Pearce thuis in. Daar vinden ze een document in geheimschrift waarin de coördinaten staan van het Schotse eiland Skye.

Ze komen er ook achter dat zowel Kidd als Pearce een koperen armband dragen en dat er soms een buitenaards blauw licht uit hun ogen schijnt, "net als bij Charlies robotspaarvarken. Alleen was meneer Kidd geen robotspaarvarken. Hij was onze tekenleraar".

En alsof dit alles nog niet griezelig genoeg is, gebiedt een onbekende man de jongens hun speurwerk te staken, omdat ze 'teveel weten'. Maar dan verdwijnt Charlie en heeft Jim weinig keus: hij weet zeker dat de armbandmensen erachter zitten. Samen met zijn zus maakt hij een motortocht (met wilde achtervolging!) naar Skye en van daaruit een onverwachte reis naar een planeet op 70.000 lichtjaren afstand. Daar blijkt dat hij niet alleen Charlie, maar de hele aarde moet redden.

Haddon weet dit onwaarschijnlijke avontuur compleet geloofwaardig te maken en combineert loeispannende scènes vakkundig met grappige situaties en dialogen. Zijn taal is bovendien toegankelijk zonder dat het te gewoontjes wordt: een moeder heeft 'het temperament van een vlammenwerper' en een leraar ziet eruit 'alsof hij een paar jaar geleden toevallig de school in is gewandeld en toen niet meer wist hoe hij eruit moest komen.' Ook al maakt 'boem!' uiteindelijk veel minder indruk dan 'Het voorval', het is wel een verdraaid leuk boek.