De bende van Lijp Kot - Wim Bos

'Ruig spel met rovers en rakkers'

Trouw Boeken, 19 september 2015

Als aalmoezenierswees en visdrager Pontus (11) in het Amsterdam van 1762 vals beschuldigd wordt van moord, biedt bendeleider Lijp Kot hem onderdak en bescherming aan. In ruil moet hij zich aansluiten bij de groep rovers. Zijn vader, een walvisvaarder die nooit is teruggekeerd, heeft hem altijd geleerd dat stelen voor lafbekken is, maar Pontus heeft geen keus. De schout en zijn rakkers zullen hem vinden en al het bewijs in de moordzaak spreekt tegen hem.

Dit spannende debuut van Wim Bos verschijnt bij Lemniscaat, een uitgever die een reputatie hoog te houden heeft als het aankomt op historische jeugdromans. Zij publiceerden immers de grote namen in het genre: Thea Beckman en Simone van der Vlugt. De eerste leeft niet meer, de tweede heeft zich bekeerd tot thrillers voor volwassenen. Hun succesvolste opvolger - Rob Ruggenberg - zit bij Querido.

Ruggenberg is er vooral met zijn laatste boeken 'IJsbarbaar' en 'De boogschutter van Hirado' in geslaagd het genre nieuw leven in te blazen door zijn originele onderwerpskeuze - vergeten episodes uit de Nederlandse (overzeese) geschiedenis - en spectaculaire scènes vol actie en gruwelijkheden.

Dat niveau haalt Bos nog niet, al is ook zijn verhaal op momenten lekker ruig, en dat valt op: Pontus moet via een geheim luik in de muur de klanten van een dame van lichte zeden beroven, terwijl zij in bed worden afgeleid. En als Pontus wordt gewurgd, slaat zijn bijna-vriendinnetje Meintje diens belager zonder pardon dood met een pook. Tja, in die tijden ging het er nu eenmaal niet zo braaf aan toe, laat staan in roverskringen.

Het avontuur zit degelijk in elkaar (die paar toevalligheden en de wel erg vlotte afronding van de plot zien we door de vingers) en met de sfeertekening van achttiende-eeuws Amsterdam zit het ook wel goed. Kortom: dit boek zal jonge liefhebbers van het genre ongetwijfeld kunnen boeien.

Maar of met Wim Bos de nieuwe 'historische troef' van Lemniscaat is opgestaan? Daarvoor ontbreekt het hem nu nog te veel aan een fris, eigen geluid.

Zijn stijl is te gewoontjes en het boek voelt al met al erg traditioneel aan (de ouderwetse omslagillustratie helpt hier niet mee). De potentie is aanwezig, maar een volgend boek mag best wat verrassender.

Wim Bos: De bende van Lijp Kot. Lemniscaat; 208 blz. euro 14,95. Vanaf 10 jaar.