De gouden bal - Nicole de Cock

'De gouden bal reist de wereld rond'

Trouw boeken, 26 november 2005

Onder de kerstboom ligt een rood, rond pakje met een glimmend gele strik. Wat zit daarin? Een gouden bal. Het meisje dat de bal krijgt, gaat er meteen mee spelen in de sneeuw. Dan pakt een hond haar cadeau af en rent ermee weg. Een andere hond pakt de bal af en neemt hem mee als hij met zijn baasjes een bootreis maakt. De bal valt in zee en spoelt aan voor de poten van een ezel aan een ver strand. Ook hij kan er maar even mee spelen. Steeds wisselt de bal van eigenaar en reist zo de hele wereld over.

'De gouden bal' is een tekstloos prentenboek. Een heel verstandige keuze, want woorden waren in de twee eerste boeken van Nicole de Cock toch al overbodig. Haar grote kracht is dat ze haar platen ogenschijnlijk moeiteloos aaneenschakelt tot een beeldverhaal. De tijdsprongen zijn steeds precies groot genoeg om het verhaal spannend en toch begrijpelijk te houden.

Prentenboeken zonder woorden zijn populair. Thé Tjong Khing kreeg dit jaar de ene prijs na de andere voor zijn boek 'Waar is de taart?' en ook Charlotte Dematons gooide hoge ogen met 'De gele ballon'. Opvallend is dat deze boeken bijna allemaal uitnodigen tot een reis- en een zoektocht. Door een taart, een gele ballon of een gouden bal op wereldreis te sturen, ontstaat er vanzelf een verhaal en kunnen kinderen in de verschillende landschappen steeds weer op zoek gaan naar de hoofdfiguur.

Naar de gouden bal hoef je overigens niet te zoeken. Die schittert op elke pagina, opgenomen in zacht glanzende landschappen. Over alle pastelkleurige platen zweeft een vaag oranje licht, alsof het hele verhaal zich in de namiddag of het begin van de avond afspeelt. Dat gevoel wordt versterkt door de opvallende schaduwen die alle figuren omhullen. Toch zijn de platen niet soft. Doordat de pagina's zijn opgedeeld in kaders, komt er actie en beweging in het verhaal.

De gouden bal zou je kunnen zien als de zon; het licht dat om de aarde reist en iedereen gelukkig maakt. Die diepere betekenis maakt 'De gouden bal' ook tot een warm en geslaagd kerstverhaal - meer nog dan die kerstboom op de eerste pagina.