De grote avonturen van Kleine Mol - Sjoerd Kuyper

'Wie heeft op de arend gepoept?'

Trouw boeken, 23 januari 2010

Vorig jaar mei zette Sjoerd Kuyper de kinderboekenwereld op z'n kop met zijn knetterende Annie M.G. Schmidtlezing over de belabberde staat van de jeugdliteratuur. Hij ging (grotendeels terecht) tekeer tegen de toenemende commercialisering, het verdwijnen van complete oeuvres en het ontbreken van modelcontracten voor jeugdauteurs. De relatie met zijn uitgever, die hij niet spaarde, raakte zo ernstig beschadigd dat Kuyper zich genoodzaakt zag zijn nieuwste boek elders uit te brengen.

Temeer omdat 'De grote avonturen van Kleine Mol' door alle commotie geen vertraging mocht oplopen; het boek hoort bij de gelijknamige kindermusical van Theater Terra, die 31 januari in première gaat. Kuyper schreef eerst het scenario en bewerkte dat tot een boek. Dat is te merken: het verhaal leunt vooral op de dialogen en moet het af en toe doen met een wat te mager decor. Maar echt storend is dat niet, omdat de originele gesprekjes doorspekt zijn met perfect getroffen kleuterhumor.

,,Het is hier net zo donker als in mama's buik", zegt Kleine Mol vlak nadat hij ter wereld is gekomen. "Ik weet niet eens zeker of ik al geboren ben." Nog voor hij een naam heeft, gaat hij op zoek naar licht. Eenmaal boven de grond, tillen twee klauwen hem op. Kleine Mol is gevangen door de vader van de pasgeboren arend Arie, die op een lekker hapje zit te wachten. "Ik ga je doodmaken, molletje", zegt Arie na instructies van zijn ouders. "Oké", zegt Kleine Mol. ",Maar ik moet wel voor donker thuis zijn."

Voor dat het zo ver komt donderen Arie en hij uit het nest. Samen besluiten ze de ouders van Mol te gaan zoeken. Onderweg filosofeert Arie over wat voor dier hij is en Mol over zijn naam. "'Misschien heet ik Zanzibar', zegt Kleine Mol. 'Misschien ben ik een nijptang', zegt Arie."

Ze ontdekken dat Arie net als Mol goed kan graven, maar dan de lucht in, en ontmoeten allerlei dieren. Zoals een koe die bovenop Arie's kop poept. "Ik dacht dat ze dat alleen bij mollen deden", roept Kleine Mol, als geinige verwijzing naar het beroemde prentenboek van Werner Holzwarth. Deze fijne komedie krijgt uiteraard een wensvervullend slot. Wel jammer dat het boek zo karig is geïllustreerd. De rommelige cartoons van Gratama werken bovendien maar matig in zwart-wit.