De Lorrelee - Paul Biegel

'Sprookje uit Paul Biegels nalatenschap'

Trouw boeken, 6 oktober 2007

In de nalatenschap van de vorig jaar overleden jeugdauteur Paul Biegel is een aantal voltooide, maar ongepubliceerde manuscripten gevonden. Eén van die boeken is nu alsnog verschenen onder de titel 'De Lorrelee'. Het is een knap gecomponeerd sprookje vol raadsels, zoals alleen Biegel dat kon schrijven. Maar wel één voor geoefende lezers.

Ziria en Cawallo zijn kroegzangers. Hun favoriete lied gaat over de Lorrelee, een mysterieuze vrouw die haar zolder aan de Dood verhuurt. Magere Hein mag er wonen op voorwaarde dat hij de Lorrelee zijn vlijmscherpe zeis bespaart. Maar als zij ouder wordt en 'zo krom als de late maan in het oosten', besluit ze op een dag de huur op te zeggen. Als ze de trap naar de zolder is opgeklommen, merkt ze dat Magere Hein niet thuis is. Op tafel vindt ze wél de dodenlijst voor de volgende dag. De Lorrelee beschikt daarmee over leven en dood: ze kan namen wegstrepen en er andere opschrijven. Ze is in staat het lot te beïnvloeden.

Het lied over de Lorrrelee is populair onder het kroegvolk. Geen wonder, want de dood maakt iedereen gelijk. Zelfs de hardvochtige heersers die hen vanuit de onneembare Burcht van Arbau onderdrukken zijn er bang voor!

De zoon van zangers Ziria en Cawallo vraagt zich af of de Lorrelee echt bestaat. Want als er iemand is die kan bepalen wie er wel of niet aan gaat, zou die ook het volk kunnen verlossen. Als de jongen op een dag een vrouw tegenkomt, die hem vraagt in de burcht te infiltreren en samen met haar bende aardmannen een einde te maken aan de onderdrukking, vermoedt hij dat ze de Lorrelee is. Hij besluit op haar verzoek in te gaan.

Het rauwe spionageverhaal dat volgt dampt van de spanning en geheimzinnigheid. Met volkse dialogen, die barsten van gevloek en getier, roept meesterverteller Biegel een ruige wereld op vol gore gruwelijkheid. Er valt bijvoorbeeld te genieten van de 'vettig blubberende lippen' en 'bier-bezwadderde blaasadem' van een zwaarlijvige waardin en twee aardmannen die bruut met de schedels tegen elkaar worden 'doodgekletst'.

Maar hoe sterk 'De Lorrelee' je ook meesleept, Biegel laat wel erg veel impliciet en werkt met vele perspectiefwisselingen. Je moet, zogezegd, je kop erbij houden en niet alles helemaal willen doorgronden. Wat dat betreft is dit boekje een klein pleidooi voor 'de tover', zoals Biegel dat noemt, de onverklaarbare magie van het leven. Kennis leidt niet per definitie tot geluk en een helder beeld van hoe de wereld in elkaar zit, zegt hij. Sommige mysteries kún je niet ontrafelen, zoals dat van de Dood en de Lorrelee.

Opmerkelijk is dat 'De Lorrelee' niet gewoon in de boekwinkel te koop is. Uitgeverij Lemniscaat besloot haar Kidsbibliotheek, waarin deze titel is verschenen, wegens gebrek aan succes over te dragen aan tijdschriftpartner Kidsweek. Via hun website is het boek te bemachtigen. Maar Biegel verdient natuurlijk beter. Het is onbegrijpelijk dat dit boekje niet bewaard is voor de Biegelbibliotheek, die uitgeverij Lemniscaat en Holland hebben opgericht. Daarin verscheen onlangs wel de mooie verzamelbundel 'De grote kleine kapitein'.