De lovebus - Tjibbe Veldkamp

'Wie komt er in mijn lovebus?'

Trouw Boeken, 4 februari 2017

De 'lovebus' is een plek voor stiekeme seks. De gesjeesde Groningse student J.J. (19) verhuurt de rijdende slaapkamer per halfuur aan mensen uit het boerse nachtleven, die zich met een scharrel willen terugtrekken. Rond deze bus componeert Tjibbe Veldkamp ingenieus een verontrustende mozaïekvertelling over liefde, lust en geweld, die uitmondt in een dubbele moord. Doordat dat al op de cover wordt aangekondigd, krijgt het verhaal een thrillerachtige spanning. Wie gaat er dood?

Naast J.J. voert Veldkamp verschillende personages op, die elkaar op de avond van 7 februari 1976 ontmoeten in de dorpse bar-dancing Boerema, waar de lovebus vlakbij staat. J.J. verhuurt de bus aan Cathelijn (16), die een jongen wil versieren om seks mee te hebben. Waarom zij zo planmatig te werk gaat, wordt steeds duidelijker: ze voelt zich zo eenzaam dat ze met zelfmoordgedachten speelt en hoopt dat seks haar voor een keer het gevoel geeft echt met iemand samen te zijn.

Haar onverschillige moeder is overigens het enige personage dat detoneert: Veldkamp zet haar provocerend neer als een nymfomane die zich zó weinig van haar dochter aantrekt dat die haar geregeld vrijend aantreft. Veldkamp zoekt in zijn werk vaker de grenzen van de geloofwaardigheid op, maar gaat er hier overheen. Elders in het boek werkt zijn absurdisme juist geestig.

De andere personages zijn levensecht en ook al is er binnen de mozaïekconstructie weinig ruimte om ze allemaal uit te diepen, Veldkamp weet de lezer toch effectief deelgenoot te maken van hun emoties en beweegredenen.

Zo is Tammo, de boerenpummel die Cathelijn aan de haak slaat, stomverbaasd dat zij hem wil meenemen naar de lovebus. Is ze 'kerelsgek' dat ze hem zo snel 'permizzie' geeft? Ook al is ze een 'plank' en geen 'matras' (grote borsten), hij kan zijn opwinding nauwelijks verbergen. Maar Mina, zijn verovering van de week ervoor, is hopeloos verliefd op hem en zet blind van jaloezie de achtervolging in.

'De lovebus' is een filmische pageturner in heldere taal, met ruige scènes, geslaagde beelden (zwarte rugharen van een engerd zijn 'dode spinnen (...) Of levende die zich stilhouden') en af en toe een gevoelige zin die onderstreept waar het Veldkamp om gaat: het verlangen om samen te zijn.

Tjibbe Veldkamp: De lovebus Querido; 174 blz. euro 14,99 Vanaf 16 jaar.

Er staat ook een interview met Tjibbe Veldkamp op deze website.