 | Paolo Poloverdo woont met zijn ouders aan het einde van de wereld, in het zuiden van Chili. In die streek is alles hard, woest en 'mishandeld door de wind'. Het is een gure dag als Angel Allegria bij de familie Poloverdo aanklopt. Hij is een brute moordenaar, op de vlucht voor de politie, zichzelf en het leven. Koelbloedig snijdt hij de kelen van Paolo's ouders door. Alleen de jongen laat hij leven.
Paolo is erg jong en wereldvreemd. Hij weet niets van het leven en accepteert de gruwelen die Angel hem aandoet als iets dat er blijkbaar bij hoort. Die overweldigende onschuld raakt Angel recht in zijn hart. Nog nooit heeft hij het goede in een mens zo scherp gezien als in de ogen van Paolo. Angel besluit zijn nieuwe vader te worden.
Elk hoofdstuk van 'De tranen van de moordenaar' wrikt genadeloos aan onze algemene opvattingen over goed en kwaad. Er ontwikkelt zich een grillige, maar toch vanzelfsprekende, diepgaande liefde tussen de moordenaar en het kind. De onverwoestbare levenslust van Paolo werkt als medicijn tegen Angels moordlust.
Als zich opnieuw een vreemdeling aandient, wordt Angels liefde voor Paolo op de proef gesteld. Hij moet de genegenheid van het kind nu met een ander delen en zijn vlijmscherpe mes in een la laten liggen. Het beangstigt hem dat Paolo door het contact met de vreemdeling, en met de buitenwereld, steeds beter door krijgt wat zich in zijn ouderlijk huis heeft afgespeeld.
De grote kracht van 'De tranen van de moordenaar' is dat de bizarre geschiedenis volkomen geloofwaardig overkomt. Anne-Laure Bondoux gaat zich niet te buiten aan plastische beschrijvingen van moordpartijen of aan sentimentele scènes. Indringend confronteert ze de lezer ermee dat oordelen over liefde en haat, over goed en kwaad niet zo eenvoudig is als het soms lijkt.
Lees ook de recensie van 'Zo gaan die dingen' van Anne-Laure Bondoux |