De vriend van de vriendin van de moeder van Maja - Katarina Kieri

'Pubers, onzeker en onbegrepen'

Trouw boeken, 2 mei 2009

In de filmkunst heeft de mozaïekvertelling al hoogtepunten voortgebracht als 'Crash', 'Babel' en 'Magnolia'. De kijker krijgt fragmenten uit de levens van vele personages te zien, die ogenschijnlijk weinig of niets met elkaar te maken hebben. Tot blijkt dat ze toch sterk verweven zijn. In de jeugdliteratuur werd die vorm nog niet eerder zo knap uitgewerkt als in deze verzameling poëtische novellen.

Alles komt samen in dat vreemde moment op een middelbare school. Docente Margareta begint zomaar te huilen en uitgerekend stoere Armin brengt haar troostend naar de lerarenkamer. Als de leerlingen vervolgens het lokaal verlaten, zien ze schoolgenoot Emmely op een bankje apathisch voor zich uitstaren, de inhoud van haar tas verspreid over de grond.

Kieri spint een web van elf puntgave, intieme verhalen - vaak raamvertellingen - rond deze scènes. Ze laat zich daarbij vooral inspireren door 'Magnolia', waarnaar ze expliciet verwijst. Het is de lievelingsfilm van zowel Tomas als Henrik, zielsverwanten met eenzelfde geheim (ontluikende homoseksualiteit), die toch geen contact durven maken.

Het onvermogen tot communiceren dringt pijnlijk in dit boek door. Een greep uit de verhaallijnen: onopvallende Monika verlangt naar Armin en verbeeldt zich dat hij ook in haar is geïnteresseerd. Marcus heeft de meiden voor het uitkiezen, maar wil alleen stugge Cecilia. Zij geeft niet toe dat ze hem leuk vindt en daarom duikt hij uit frustratie het bed in met haar vriendin Elisabet. En Maja, uit het titelverhaal, weet niet hoe ze zich tot haar veranderende vriend Tomas moet verhouden.

Stuk voor stuk realiseren de tieners zich in een 'luchtbel' te leven. Ze ervaren zichzelf voor het eerst als compleet individu en dat gaat gepaard met verlangen en vooral eenzaamheid. "Al wat nodig is om de bel te laten knappen [zijn] een paar woorden gericht aan een ander mens." En toch is juist dat zo moeilijk, omdat ze zich tegelijkertijd onzeker en onbegrepen voelen.

Cruciale aanwijzingen worden even terloops als suggestief verwoord. De aarzelende aantrekkingskracht tussen Tomas en Henrik bijvoorbeeld: "Hij heeft nagekeken waar hij woont, hij heeft nooit in die buurt rondgefietst, maar de gedachte is wel eens bij hem opgekomen." Dat maakt dit boek zó geheimzinnig dat je na lezing opnieuw wilt beginnen, om te zien of je niets gemist hebt. Al met al een parel voor (jong)volwassen literatuurliefhebbers.