De wonderbaarlijke reis van Edward Tulane - Kate DiCamillo

'Onsympathiek konijn leert wat liefde is'

Trouw boeken, 18 november 2006

Als recensent krijg je soms een boek in handen waarvan je bijna zeker weet: dit lezen kinderen over dertig jaar nog. Het is van een zeldzaam tijdloze schoonheid en wekt de indruk dat het altijd al bestaan heeft. Zo'n boek waar je onmiddellijk aan verknocht raakt, is 'De wonderbaarlijke reis van Edward Tulane'.

Het porseleinen speelgoedkonijn Edward ziet er in zijn elegante zijden kostuums altijd aardig uit. Maar hij is ijdel en zelfingenomen en erger nog: het konijn kent geen liefde. Zelfs als zijn tienjarige eigenaresse Abilene hem pathetisch, maar oprecht toefluistert: ,,O, Edward, ik hou zo van je. Je moet altijd dichtbij me zijn", welt er in Edward geen greintje genegenheid op. Alleen Abilenes oma weet met haar onheilspellende blik tot hem door te dringen. ,,Je valt me tegen", bijt ze hem toe.

Vlak daarna wordt Edward tijdens een bootreisje door een stel kwajongens van Abilene afgepakt en overboord gegooid. Edwards reis is begonnen: hij ligt jaren op de zeebodem, wordt opgevist en liefdevol door een vissersechtpaar opgenomen, tot hij in de prullenbak belandt. Op de vuilnisbelt wordt Edward gevonden door een zwerver, maar ook hem raakt hij weer kwijt.

Telkens zijn er mensen die van Edward houden en steeds wordt hij weer van hen gescheiden. Elk verlies maakt een barstje in zijn porseleinen hart, tot het uiteindelijk openbreekt en hij voelt wat het is om van iemand te houden. Het bijzondere is dat de lezer intussen haast ongemerkt zijn eigen hart ook heeft geopend voor het aanvankelijk zeer onsympathieke konijn.

Kate DiCamillo schrijft het verhaal op alsof ze het op de rand van je bed zit te vertellen: samenzweerderig en toch op een klassiek gedragen en ietwat deftige toon, die haar woorden extra gewicht geeft. 'De wonderbaarlijke reis van Edward Tulane' is een prachtig episch verhaal, treurig én hoopgevend, kortom: een potentiële klassieker die in geen kinderboekenkast mag ontbreken.

Dit boek werd in 2007 bekroond met een Zilveren Griffel.