Die dag in augustus - Rindert Kromhout

'Tragedie in Toscane'
Door Bas Maliepaard

Trouw Boeken, 11 mei 2013

Vorige

Enrico (14) woont in een schilderachtig dorp in het glooiende, Toscaanse cipressenlandschap. In een aangenaam kalm tempo, dat past bij een lome zomer, vertelt Rindert Kromhout hoe de jongen elke dag naar zijn nonno Luigi wandelt, die bij zijn schaapskudde in het dal woont.

Met oog voor detail wekt hij het dorp tot leven. Je kuiert met Enrico door smalle steegjes met volle waslijnen, langs het dorpsplein en de souvenirwinkel (op de stoep een rek met kromgetrokken ansichtkaarten) en je ontmoet mensen als weduwe Marta, die voor haar huis met tandenloze mond op een perzik sabbelt. Ondertussen maakt Enrico schetsen van alles wat hem opvalt, want hij wil tekenaar worden.

Boven die zorgeloze zomerdag, zweven de nieuwsgierig makende eerste zinnen van deze novelle. Iedere dag ging Enrico naar zijn opa, staat er, ‘behalve die dag in augustus’. Wat is er gebeurd?

Dat kom je in het tweede deel te weten, dat opnieuw Enrico’s wandeling beschrijft, maar nu twee weken later in omgekeerde richting. Behoedzaam onthult Kromhout welke tragedie zich in het dorpje heeft voltrokken. Opa’s schapen zijn weggelopen, mama ligt in het ziekenhuis, er is een tentenkamp voor daklozen, er staan bulldozers. Dan dringt het tot je door: het dorp is getroffen door een aardbeving, zoals vorig jaar nog in Noord-Italië.

Ook nu houdt Kromhout zijn beeldende toon vast. Een straat ziet eruit als een ‘blokkentoren’ die door een kind omver geschopt is en ook van de kerk is weinig meer over: ‘Toen het dak naar beneden kwam, had de luchtdruk de ruiten weggeblazen (…) alsof de kerk had gebriest van woede.’

Maar meer nog dan een vertelling over natuurgeweld, blijkt de novelle ‘een ode aan de tekenaar als geschiedschrijver’, zoals Kromhout het zelf op zijn website uitdrukt. Enrico legde met zijn schetsen het dorp vast zoals het was. En die tekeningen ‘vertellen een mooiere waarheid dan foto’s’, zei zijn oma voor haar dood. ‘Een schilder laat niet alleen zien hoe iets werkelijk was, maar ook wat hij erbij dacht en voelde.’

Annemarie van Haeringen levert het bewijs met haar fijngevoelige, schetsmatige pentekeningen in kleur: meesterlijk zet ze in enkele beweeglijke lijnen de sfeer van het landschap en het dorp neer en met zorgvuldig gekozen scènes laat ze je de impact van de verwoestingen voelen.
 
Rindert Kromhout: Die dag in augustus. Ill. Annemarie van Haeringen. Leopold, Amsterdam. 84 blz. € 12,95. Vanaf 10 jaar.

Lees ook de recensies over andere boeken van Rindert Kromhout:

Lees ook de recensies over andere boeken van Annemarie van Haeringen:
 

© Bas Maliepaard 2018 | Disclaimer | Ontwerp - pmsmt