Een dagje naar de stad & Een dagje aan zee - Germano Zullo en Albertine

'Volg de zeemeermin'

Trouw boeken, 21 november 2009

Veel ouders zijn een beetje huiverig voor tekstloze prentenboeken. Want hoe moet je die in vredesnaam voorlezen? Zelf een verhaal verzinnen? Nee, dat is helemaal niet nodig. Prentenboeken zonder woorden vereisen een andere manier van 'voorlezen', die meer neerkomt op samen kijken en ontdekken. Vaak nemen de kinderen daarbij zelfs de leiding. Zij zien details op de tekeningen die volwassenen niet eens opvallen en zijn meestal prima in staat daar een eigen verhaal bij te bedenken.

Wie toch een beetje houvast wil, kan het best een zoekboek kiezen. Daarin zijn de illustraties gedetailleerde zoekplaten, waarop steeds dezelfde figuren terugkeren. Er zijn de laatste jaren al behoorlijk wat geslaagde boeken in dit genre verschenen, van onder meer Rotraut Susanne Berner, Charlotte Dematons en Thé Tjong-Khing. Maar voor de eigenzinnige kartonboeken van Zullo en Albertine mag gerust ook een plek op de boekenplank worden ingeruimd.

Vorig jaar verscheen 'Een dagje aan zee' en nu ligt 'Een dagje naar de stad' in de winkel. Op zichzelf geen originele thema's, maar de aanpak is wel verfrissend. Stad en strand zien er op de speelse tekeningen uit als kleurrijke pretparken vol gekke bewoners; naast mensen en dieren ook buitenaardse wezens en monsters.

Zeven dubbele pagina's laten zien wat er aan zee en in de stad allemaal te doen is: van de boulevard met souvenirwinkels, het maritiem museum, de kermis en de strandcamping tot de markt en het vliegveld. Achterop staan figuren die op elke plaat zijn terug te vinden.

Daarin toont de illustrator zich verrassend inventief. Een zeemeermin in het strandboek verandert bijvoorbeeld steeds van gedaante: ze staat op een handdoek en een poster, ze wordt opblaasspeelgoed en een kermisattractie. Zulke geinige metamorfoses ben ik nog niet eerder in zoekboeken tegengekomen. Sommige figuren komen in beide boeken voor: als in een subtiel vervolgverhaal. Al dat kijkplezier maakt deze boeken tot een een ideaal Sinterklaascadeau voor de allerkleinsten.