Evi, Nick en ik - Anna Woltz

'Evi doet rot, maar dat is niet voor niks'

Trouw Boeken, 25 juni 2011

Dat Anna Woltz (1981) kan schrijven wisten we al, maar haar sprankelende nieuwe boek is daar wel het overtuigendste bewijs van: alles eraan klopt. Het is een geestig en levensecht verhaal over de kleine avonturen en grote emoties van drie kinderen rond de tien jaar. Het boek roept, niet alleen vanwege het sfeervol beschreven dorpsdecor, associaties op met het werk van Maria Parr, een Noorse leeftijdsgenoot van Woltz, die met hedendaagse pen schrijft in de traditie van Astrid Lindgren.

Ook Woltz kiest onvoorwaardelijk voor de wereld van het kind en weet die met groot inlevingsvermogen, pit én warmte te schetsen. Ze voelt feilloos aan hoe kinderen praten, denken en doen en dat  talent is, hoe gek het ook klinkt, echt niet alle kinderboekenschrijvers gegeven. Volwassenen hebben slechts bijrollen in dit verhaal; het draait om de vriendschap tussen de kinderen en wat zij leren over de liefde, op verschillende niveaus. Hun belevenissen spelen zich vooral dicht bij huis af, maar verrassen toch en krijgen in de loop van het verhaal diepere betekenis.

In de grote villa tegenover Flora’s huis komt het arrogante stadsmeisje Evi wonen. Flora’s eigen vader is hovenier, hij moet de tuin rond de villa aanleggen. Omdat het zomervakantie is, helpt Flora mee. Ze is een schuchter meisje, dat meer houdt van dieren en planten dan van mensen en daardoor weinig vrienden heeft. Maar de brutale Evi dringt zich aan haar op. Terwijl Flora zich steeds meer opent voor de buitenwereld, ontdekt ze waarom Evi zo’n ingewikkeld, vervelend meisje is: ze heeft het moeilijk met het aanstaande huwelijk van haar vader en stiefmoeder.

Ondertussen speelt de even vertederende als grappige ontvoering van een kip, die tevergeefs onder een struik zit te broeden op onbevruchte eieren. Flora wil haar voor één nachtje houden, in haar kledingkast, maar dan ontdekt ze op internet dat je bevruchte eieren kunt kopen. Samen met Evi en schoolgenoot Nick, op wie Flora verliefd wordt, laat ze de kip gekochte eieren uitbroeden.

Woltz beheerst de plot tot in de puntjes en brengt de verhalen knap bij elkaar. In de drie broedweken verzorgt de kip de eieren en stiefkuikens alsof het haar eigen leg is. Daar kunnen Evi en haar stiefmoeder, die na een heftige ruzie in het ziekenhuis belandt, wat van leren! Wat een  geestig, ontroerend en goed geschreven (zomer)boek is dit. Een Griffel volgend jaar zou helemaal niet gek zijn.

Anna Woltz: Evi, Nick en ik. Ill. Jeska Verstegen. Leopold, Amsterdam. ISBN 9789025857943; 129 blz. €12,95. Vanaf 9 jaar.