Feest! - Arnoud Wierstra

'Het konijn blijft maar olijk kijken'

Trouw Boeken, 20 november 2010

Op het eerste oog lijkt ’Feest’ van debuterend illustrator Arnoud Wierstra op een stripboek zonder tekst. Elke dubbele pagina telt twaalf scènes in omlijnde vakken. Maar elk vak verbeeldt een ander verhaal, dat pas op de volgende bladzijde verder gaat. Eigenlijk heb je hier dus twaalf kleine boekjes in handen, die pas aan het eind in één grote tekening samenkomen, als een eigenzinnig mozaïek. We volgen elf mensen en één aangekleed konijn tijdens hun voorbereidingen voor een verjaardagsfeest. Allemaal, van muzikant tot schilder en van schipper tot bibliofiel (opvallend genoeg maar één vrouw!), hebben zo hun eigen problemen bij het kopen of maken van een cadeau. En ook voor de jarige verloopt niet alles vlekkeloos: zijn taart brandt aan!

De beeldverhalen zijn met aanstekelijk plezier uitgewerkt. Op bijna elke tekening is wel iets grappigs te zien. Vaak overduidelijk (de schilder stempelt zijn badkamer per ongeluk vol verfvoetstappen), soms aangenaam subtiel (op een schilderij van een zee duikt opeens een haai op). Naarmate het boek vordert, delen de personages steeds vaker één vak, omdat ze elkaar tegenkomen op weg naar het feest.

De ’bibberende’ belijning en het afgewogen palet pastelkleuren brengen eenheid in de illustraties en vormen een veelbelovende aanzet voor een herkenbaar eigen handschrift. Maar nu leunt Wierstra nog te gemakkelijk op platte, clichématige stripstijlen, die in dit boek wat onevenwichtig samenkomen.

Dat potsierlijke konijn bijvoorbeeld, met die veel te karikaturale hazentanden en die hardnekkig olijke blik, vloekt ongelofelijk met de fijntjes getekende muzikant met ringbaard en afro, die wél een eigen karakter heeft. En dan die spierwitte tweelingbroers met kaarsrechte lichamen van elastiek, van wie er eentje wel familie lijkt van Fido Dido, stripfiguur uit een jaren negentig frisdrankreclame. Wat is dat een merkwaardig statisch stel naast die sympathieke schipper met ooglap. En waarom transformeert de vriendelijke grijsaard na een paar bladzijden in een griezelige kabouter? Waar zijn die overdreven, hartvormige kersenlipjes bij de enige dame voor nodig?

Kortom: Wierstra mag een volgende keer duidelijker keuzes maken en nog meer op zoek gaan naar zijn eigen stijl. Dat laat onverlet dat ’Feest!’ een erg vrolijk en vindingrijk kijkboek is geworden dat doet uitzien naar meer.

Arnoud Wierstra: ‘Feest!’.Lemniscaat, Rotterdam. ISBN 9789047703105; 22 blz. € 14,95. Vanaf 5 jaar.