Hart van Inkt - Cornelia Funke

'Monsters uit het boek, ontsnapt naar �nze wereld'

Trouw boeken, 3 september 2005

Als er ��n boek een ereplaats in de boekhandel verdient tijdens de komende 'magische' kinderboekenweek, is het 'Hart van Inkt', de nieuwe roman van Cornelia Funke. Het is een prachtig, breed opgezet verhaal. Funke werd eens de Duitse J.K. Rowling genoemd, maar ze heeft een vele malen rijkere stijl dan de Harry Potter schrijfster. Zonder de vaart en de spanning van het verhaal uit het oog te verliezen, vindt ze momenten om haar taal te laten glanzen. Spitse, strak geformuleerde zinnen, wisselt ze af met bedachtzame, sprookjesachtige beelden die in de gedachten van de lezer blijven nazingen: 'Meggie wilde terug naar haar droom. Misschien was hij er nog, ergens achter haar gesloten oogleden. Misschien kleefde er nog een beetje geluk aan haar wimpers, als goudstof.'

Meggies vader Mo, is boekbinder en leert zijn dochter dat je van boeken moet houden, want 'de hele wereld zit erin', zegt hij. Dat is niet tegen dovemansoren gezegd. Meggie is ��n met haar boeken. De personages zijn haar vertrouwelingen, haar vrienden. Maar als op een avond de geheimzinnige Stofvinger voor de deur staat, ontdekt ze dat lezen ook gevaarlijk kan zijn.

Stofvinger noemt haar vader geen Mo, maar Tovertong en samen lijken ze een afschuwelijk geheim te delen. Meggie en Mo moeten vluchten, zegt Stofvinger, voordat de angstaanjagende schurk Capricorno hen te pakken krijgt. Meggie begrijpt er niets van, maar Mo vertelt haar schoorvoetend, stukje bij beetje, wat zich heeft afgespeeld toen Meggie nog een baby was. Mo heeft een gave. Hij kan personages �it een boek lezen. Door zijn tovertong zijn de onschuldige Stofvinger, maar ook de gewelddadige Capricorno tot leven gewekt. Capricorno wil nu meer gewetenloze monsters uit 'zijn' verhaal naar deze wereld halen en heeft daar Mo bij nodig. Het begin van een nachtmerrie.

'Hart van Inkt' is zo levensecht geschreven dat je bang bent dat de personages zonder jou verder gaan met hun verhaal, als je het lezen even moet onderbreken. Meggie wordt, net als veel boekpersonages dat voor haarzelf zijn, een vertrouweling.

Behalve een meeslepend drama is 'Hart van inkt' ook nog eens een soort literaire gids. Veel personages zijn ware bibliofielen en elk hoofdstuk begint met een citaat uit de (kinder)wereldliteratuur. 'Hart van Inkt' is een boek met meerdere ingangen om vaak te herlezen.

Update: Dinsdag 3 oktober 2006 ontving Cornelia Funke een Zilveren Griffel voor dit boek.