Herinneringen van een denkbeeldig vriendje - Matthew Dicks

'Max is helemaal binnenkant'

Trouw Boeken, 10 november 2012

Boeken over kinderen met imaginaire vriendjes waren er al, maar dit is bij mijn weten de eerste roman die vanuit het gewaagde perspectief van zo’n denkbeeldige vriend is geschreven. Matthew Dicks, die dit boek oorspronkelijk voor volwassenen schreef, stelt je opvattingen over echt en onecht meteen ter discussie. Ben je bereid om in verteller Budo te geloven?

Maar Budo overtuigt je al snel, omdat hij met zo’n oprechte, gevoelige stem spreekt over zijn mensenvriend, de achtjarige autist Max. Budo leeft bij de gratie van Max’ rotsvaste geloof in hem, maar is een zelfstandig wezen met eigen gedachten en een eigen wil. Hij beweegt zich vrij en onzichtbaar door de wereld en vertelt uitvoerig het spannende verhaal van de ontvoering van Max.

Doordat Budo zich niet kan mengen in wat er gebeurt, kan hij het des te beter registreren. Hij is overal bij, maar niet emotieloos als een verborgen camera. Budo voelt, oordeelt en leert veel over de wereld en de volwassenen om Max heen.

’s Avonds laat hoort hij Max’ ouders bijvoorbeeld ruziën over het gedrag van hun zoon. Max is een laatbloeier, meent vader. Maar moeder vindt het niet normaal dat ze hem geen kusjes mag geven, dat hij alleen praat als hij iets te zeggen heeft en elke dag precies zeven kledingstukken aan wil. ‘Ik heb het gevoel dat ik mijn zoon niet ken’, zegt ze. Budo weet: ‘Max leeft vanbinnen en de andere kinderen leven aan de buitenkant (…) Max heeft geen buitenkant. Max is helemaal binnenkant.’

Als Max wordt ontvoerd, is Budo de enige getuige. Maar hij kan de politie of Max’ bezorgde ouders niet vertellen wie het jochie heeft meegenomen. Zijn onmacht is beklemmend en hartverscheurend, vooral als hij Max’ moeder in tranen hoort mompelen: ‘Ik hoop dat Budo bij hem is’, terwijl ze nooit in Budo geloofde.

Budo besluit Max te redden, maar makkelijk is dat niet als je de echte wereld niet kunt aanraken. Er ontspint zich een ingenieus avontuur, met thrillerachtige elementen, over trouw, eenzaamheid en moed. En over verbeeldingskracht, want aan het eind besef je dat Budo minstens zo ‘echt’ en onvergetelijk is als Max (die in feite ook een denkbeeldige vriend is, van schrijver en lezer). Hier en daar legt Dicks net iets teveel uit, maar dat doet nauwelijks iets af aan dit razend knappe boek.

Matthew Dicks: Herinneringen van een denkbeeldig vriendje.Vertaald uit het Engels door Ineke van Bronswijk. Moon/Mistral, Amsterdam. ISBN 9789049952426; 384 blz. € 16,95. Vanaf 13 jaar.