Het wonderkabinet - Brian Selznick

Ongepubliceerd, 24 maart 2012

Dit is de uitgebreide versie van een piepkleine bespreking in de rubriek Beeldboek in Trouw.

Geen graphic novel, maar ook geen ‘gewoon’ geïllustreerd kinderboek: met zijn debuut ‘De uitvinding van Hugo Cabret’ betrad Amerikaan Brian Selznick met succes een ongerept tussenland. In een wervelende estafette nemen tekst en paginagrote potloodtekeningen het verhaal van elkaar over; een vorm die internationaal hoge ogen gooide.

Nu de 3D-verfilming van Martin Scorsese, ‘Hugo’, volle zalen trekt, ligt ook het tweede boek van Selznick in de winkel. Dit keer vertellen de potloodtekeningen en de tekst twee verschillende verhalen. Op welke manier die uiteindelijk bij elkaar komen, blijft lang een mysterie, want de geschreven geschiedenis van Ben speelt zich af in 1977, terwijl het getekende avontuur van Rose (haar naam is te lezen op een ansichtkaart) zich in 1927 voltrekt.

De moeder van Ben – stille jongen, aan één oor doof, gefascineerd door sterren en musea - is recent gestorven en zijn vader heeft hij nooit gekend. Maar in haar nalatenschap vindt hij een boekenlegger met een handgeschreven boodschap van ene Danny en een adres in New York. Ben besluit de man te gaan zoeken, in de hoop dat het zijn vader is.

Tussendoor volg je het verhaal van Rose, dat wel erg veel geforceerde parallellen vertoont met dat van Ben. Het meisje is ook doof en gaat naar New York om een beroemde filmster te zoeken, die haar moeder blijkt te zijn. Ben en Rose bezoeken - allebei in hun eigen tijd - het Amerikaans Natuurhistorisch Museum, waar het diorama over de wolven uit Ben’s geboortestreek de schakel tussen hun levens blijkt te zijn.

Jammer dat Selznick het niet voor elkaar krijgt het beeldverhaal van Rose compleet tekstloos te vertellen: geschreven briefjes moeten, als teksten in een stomme film, de gaten dichten. Wel blijft het knap hoe hij je blik stuurt door langzaam in- of uit te zoomen. De close-up portretten zijn prachtig getekend, uit elke gezichtuitdrukking spreken subtiel emoties. Indrukwekkend zijn ook de vele details in het stadsdecor en de museumcollectie, maar de personages zien er op die tekeningen van veraf vreemd genoeg houterig uit.

Hoewel ook het geschreven verhaal de nodige mankementen heeft (hier en daar ongeloofwaardig, motieven te vet aangezet, te plechtig vertaald) blijft het detective-element voldoende boeien en is het bepaald geen straf om het boek uit te lezen. De plot verrast en ontroert uiteindelijk zelfs licht, maar van een boek met deze uitzonderlijke en ambitieuze opzet, mag je toch wel iets meer verwachten.

Brian Selznick: Het wonderkabinet. Vertaald uit het Engels door Gert van Santen. De Boekerij, Amsterdam. ISBN 9789022561539; 640 blz. € 19,95. Vanaf 10 jaar.