Het zoekboek van Koen - Jan von Holleben

'Wolken van dekbedden'

Trouw Boeken, 21 februari 2015

Dit is een korte bespreking uit de rubriek 'Beeldboek' in Letter & Geest.

Zestien maanden werkte de Duitse fotograaf Jan von Holleben aan ‘Het zoekboek van Koen’, een verbluffend ‘Wimmelbuch’ in de traditie van Rotraut Susanne Berner en Charlotte Dematons, maar dan helemaal gefotografeerd. De shoot, waar 250 kinderen aan meewerkten, duurde vijf weken. Maar dan heb je ook wat: een zoekboek dat barst van de creativiteit. Von Holleben fotografeerde talloze losse scènes, die hij later componeerde tot grote zoekplaten. De kinderen en materialen liggen op de grond en zijn van bovenaf gekiekt.

Het is een feest om te ontdekken hoe Von Holleben alle details heeft vormgegeven. De wolken zijn eigenlijk dekbedden, regendruppels zijn blauwe snoepjes, vogels omgekeerde kleerhangers of opengeklapte boeken, de ijsbaan is eigenlijk een groot wit vel met wat krassen erop. Na elke zoekplaat, zoomt Von Holleben in op een paar details, zodat je goed kunt zien hoe alles is gemaakt. Je krijgt bijna zin om het na te doen.

Er zit veel fantasie in het boek: kinderen kunnen vliegen, er is een machine die een regenboog produceert en er loopt een vuurspuwende draak rond met rugvinnen gemaakt van gympen. Op elke plaat komen Koen en zijn vrienden terug, in verschillende decors: school, dierentuin, straat. Zijn grootouders (verklede kinderen) worden bestolen van hun spaargeld en achtervolgen de dief het hele boek door. Achterin staan ook nog 25 zoekvragen voor gevorderden, zoals: ‘Waar heeft Jan von Holleben zich verstopt?’ Hij moet de enige volwassene in het boek zijn, maar ik heb hem nog niet gevonden. Op zijn website janvonholleben.com staat een geinig making-of-filmpje.

Jan von Holleben: Het zoekboek van Koen (Konrad Wimmel ist da!). Ploegsma, 28 blz. € 14,99. Vanaf 4 jaar.