Hij of ik - Dirk Weber

'Olaf en Philip zijn dubbelgangers'

Trouw boeken, 29 mei 2010

Philip (13) is net verhuisd naar een nieuwe stad en toch wordt hij door een stel jongeren in een metrostation herkend. Niet veel later begrijpt hij waarom, als hij oog in oog komt te staan met een kopie van zichzelf, zijn dubbelganger Olaf.

Het is een onderwerp dat al vele schrijvers heeft geïnspireerd, van Mark Twain met zijn oneindig vaak verfilmde en bewerkte 'The Prince and the Pauper' tot Erich Kästner met zijn wereldberoemde kinderboek 'Dubbele Lotje'.

Het zal aan het onderwerp liggen, maar dubbelgangerboeken lijken nogal eens op elkaar. De hoofdpersonen zijn uiterlijk elkaars evenbeeld, maar hebben vaak een tegengesteld karakter en leiden een verschillend leven. De onvermijdelijke ruil die op een ontmoeting volgt, heeft meestal humoristische gevolgen.

Ook de levens van de jongens in 'Hij of ik' verschillen behoorlijk. De bedeesde Philip woont in een goede buurt en wordt gepest op school. Olaf komt uit een achterbuurt, is een brutale vechter en houdt zich met duistere zaakjes bezig. Maar van een ludieke ruil komt het niet. Hoewel Olaf de voordelen van een dubbelganger wel ziet - vooral bij diefstal en zwartrijden - is Philip vooral geïnteresseerd in de oorzaak van hun gelijkenis. En die blijkt niet voor de hand liggend.

Een interessant uitgangspunt dat Dirk Weber had kunnen (en misschien ook had willen) uitwerken tot een donkere psychologische thriller. Maar voordat het boek daarop begint te lijken, zijn we bij de laatste hoofdstukken. Door het verhaal heen wordt wel een lichte, detective-achtige spanning opgeroepen, maar het grootste deel gaat gebukt onder een brave landerigheid.

Dat komt doordat het verhaal om de zoektocht heen nauwelijks toegevoegde waarde heeft en desondanks veel aandacht vraagt. Wat moet de lezer met de ziekte van Philips oma, met de vakantieperikelen van zijn ouders, zijn (eenmalige?!) consult bij de psycholoog en een flauw hoofdstuk over een bezoek aan een racecircuit? Allemaal onnodig oponthoud. Bovendien wordt geen van deze verhaallijnen fatsoenlijk afgemaakt.

En dat is wel het minste wat we mogen verwachten van Weber, die vorig jaar nog een Zilveren Griffel won voor zijn tweede boek 'Duivendrop'. Hij had zich moeten realiseren dat de kiem voor een ijzingwekkend boek al in de plot (en in een rauw personage als Olaf) besloten lag. In het knallende slot, dat de lezer verward achterlaat, geeft hij zijn idee prijs en dat blijkt dan verrassend goed. Jammer dat de weg er naartoe zoveel te wensen overlaat.