Hou van die hond - Sharon Creech

'Po�zie? Jack snapt er geen bal van'

Trouw boeken, 4 november 2006

Juf Strechberry kan de pot op met haar poëzielesjes. Jack schrijft haar een kort briefje: ,,Ik wil het niet/ want jongens/ schrijven geen gedichten./ Meisjes wel." Een week later voegt hij eraan toe: ,,Geprobeerd. Gaat niet. Hoofd leeg."

Maar dan legt juf hem 'De rode kruiwagen' van William Carlos Williams voor: ,,Er hangt zoveel af/ van/ een rode krui-/ wagen/ glanzend van regen/ water/ naast de witte/ kippen."

Jack snapt er geen bal van en schampert dat alle zinnen wel een gedicht kunnen zijn als je ze in korte regels hakt. Toch dagen de woorden van Williams Jack uit. Hij wil ze begrijpen en laat ze op een andere manier uit zijn eigen pen komen: ,,Er hangt zoveel af/ van/ een blauwe auto/ die onder de modderspatten/ als een speer door de straat scheurt." Juf Strechberry verleidt Jack met slimme vragen en nog meer prikkelende gedichten om verder te schrijven.

In hartveroverende briefjes aan zijn juf doet Jack verslag van zijn ontdekkingstocht naar de essentie van poëzie. Hij ervaart dat je soms de lading van een gedicht kunt aanvoelen, zonder de woorden precies te begrijpen. Hij merkt hoe klank werkt en herkent zichzelf in sommige gedichten. En het belangrijkste: Jack voelt dat er moed voor nodig is om een goed gedicht te schrijven. Hij moet zichzelf, zijn gevoelens, laten zien. Dat doet hij uiteindelijk in een intens ontroerend gedicht over zijn overleden hond Sprint.

Wat is 'Hou van die hond' een ongelofelijk origineel en knap geschreven boek. De bundeling brieven is niet alleen een inspirerende poëtische gids, maar vertelt ook twee warme verhalen over vriendschap. Zonder de innige band met zijn hond, maar vooral ook met juf Strechberry, had Jack de rijkdom van de dichtkunst niet ontdekt. Daarom een oproep: meesters en juffen van Nederland, koop 'Hou van die hond' en stuur uw leerlingen ook op ontdekkingsreis!

Update: dit boek is bekroond met een Zilveren Griffel 2007.