IJsbarbaar - Rob Ruggenberg

'Verscheept naar Hollandse barbaren'

Trouw Boeken, 4 februari 2012

In 1624 werden een oude man en een jongen door Nederlandse ontdekkingsreizigers uit Groenland ontvoerd. Van de inuïtjongen is bekend dat hij, eenmaal in ons land, (medische) experimenten moest ondergaan en ter vermaak van de toenmalige prins Maurits meeuwen en vissen schoot en die rauw opat.

Rob Ruggenberg, auteur van historische jeugdromans als ‘Manhatan’, kwam het verhaal tegen in een vergeten zeventiende-eeuwse uitgave; het inspireerde hem tot zijn beste boek tot nu toe.

In ‘IJsbarbaar’ valt alles samen wat hij in zijn vorige drie boeken met wisselend succes al liet zien. Zijn toon is net iets ruiger en beeldender dan voorheen, de sterke en alles behalve laffe verhaallijn waaiert dit keer niet te veel uit en klopt van begin tot eind. De spanning blijft bovendien voortdurend hoog en zowel het historische decor als de (Groenlandse) natuur komen mooi tot leven.

Maar het belangrijkste: in de vorige boeken bleven de personages vaak te veel op afstand. Met Nunôk de inuïtjongen leef je daadwerkelijk mee, doordat het hele verhaal invoelbaar vanuit zijn perspectief is geschreven.

Ruggenberg maakt je meteen effectief deelgenoot van Nunôks noodlot, door in een proloog vooruit te blikken op de ellende die hem te wachten staat. Maar ook in zijn eigen dorp tussen het krakende ijs heeft het vaderloze scharminkel het niet makkelijk. Hij wordt gepest en afgescheept met de smerigste klusjes: mensenpoep uit het winterverblijf aan de sledehonden voeren, bijvoorbeeld. Het boek staat vol met dat soort fascinerende gebruiken.

Als Nunôk en de angakok (medicijnman) door het Hollandse schip worden meegenomen naar Schiedam, denken ze aanvankelijk dat witte geesten hen naar de Moeder van de Zee zullen brengen. Nunôk leert tijdens de reis wat Nederlands en went aan het idee dat de aarde niet alleen uit ijs bestaat en er meer mensen leven.

Het is de start van een wervelend avontuur, met veel bloedstollende wendingen, waarin Nunôk al snel op zichzelf is aangewezen. Als ‘ijsbarbaar’ komt hij terecht op de kermis én de snijtafel van wetenschappers. De lezer kan niet om de vraag heen wie hier de echte barbaren zijn. Nunôk ontmoet vreemdelingenhaat, list en bedrog en moet vechten voor zijn leven in rauwe scènes die niet aan tere zielen zijn besteed. Eenzaamheid en heimwee nemen steeds meer bezit van Nunôk en hij zet alles op alles om terug te gaan naar het land van de ijsberen. Zal hij Orpa, het inuïtmeisje van wie hij houdt, ooit terugzien?

Rob Ruggenberg: IJsbarbaar. Querido, Amsterdam. ISBN 9789045112862; 326 blz. € 14,95. Vanaf 10 jaar.