Kamperen! - Philip Waechter

'Kampvuur en muggebeten'

Trouw Boeken, 21 mei 2016

Het kan niet anders of de Duitse illustrator Philip Waechter heeft zijn nieuwste prentenboek 'Kamperen!' in een opperbest humeur getekend, want er gaat meteen al van de kaft een aanstekelijke opgewektheid uit. Hoofdpersoon Tim maakt vlakbij zijn tent een vreugdesprong en zelfs zijn hond kijkt gelukzalig. Het is duidelijk: kamperen is het leukste wat er is.

Over meer dan dat gaat dit boek niet: het vertelt over de herkenbare kampeervakantie. Anders dan in zijn meer gelaagde prentenboeken 'Emma in het spookhuis' (dat echt eens moet worden herdrukt!) en 'Thomas kan vliegen' - respectievelijk over het overwinnen van angst en anders zijn - houdt Waechter het dit keer eenduidig. Grote avonturen beleeft Tim bovendien niet, maar het boek laat heel goed zien dat kamperen voor kinderen een avontuur op zich is.

De verrukkelijke, gedetailleerde illustraties - zelfs grassprietjes en boomblaadjes zijn afzonderlijk getekend - brengen de kampeerervaring sfeervol en met humor in beeld. Het boek oogt levendig dankzij de gevarieerde compositie: pagina vullende tekeningen wisselen af met stripachtige scènes en kaders met meerdere belevenissen op één bladzijde.

Het begint bij de onvermijdelijke inpakchaos: we zien een berg kampeerspullen, van 'papa's stokoude tent' tot 'spul tegen teken en muggen'. "Niet te geloven, ook dit jaar paste alles in de auto." De verschillende 'stadia' van de reis zijn geestig in vakjes achter elkaar weergegeven: 'Hoe lang duurt het nog?', 'Ik ben misselijk!', 'Ik zie, ik zie wat jij niet ziet!' en uiteindelijk 'DE ZEE!'.

Het campingleven zelf beschrijft Waechter ook grappig en met de nodige ironie. Hij tekent bijvoorbeeld de overgeorganiseerde 'glampers' die zelfs een kruimeldief mee hebben en bemoeizuchtige kampeerders die alles beter weten. Tims gezin kampeert basic, zonder koelkast: "Boter altijd te zacht, melk altijd zuur". Maar zelfs regen kan de vakantie niet vergallen, want "dan kruipen we in onze slaapzakken en gaan we kaarten. Heel gezellig." Behalve dan als de tent wordt weggeblazen en de hele camping helpt om 'm op te lappen.

Van muggebeten en een kampvuur tot jeu de boules en luid snurkende buren: het komt allemaal voorbij in deze geslaagde ode aan het kamperen, die je verlangend doet uitkijken naar een zorgeloze, zonnige zomer.

Philip Waechter: Kamperen! Vert. Edward van de Vendel. Lannoo, 30 blz. € 12,50. Vanaf 4 jaar.