Krik - Hanna Kraan

'De mopperende pad heet Domper'

Trouw boeken, 23 april 2005

Hanna Kraan is zo'n schrijfster bij wie je je afvraagt of ze meer of anders kan dan ze laat zien. In 1990 debuteerde ze met 'Verhalen van de boze heks'. Een boek dat vijf vervolgdelen kreeg, waarvan er bij elkaar 175.000 werden verkocht. Dan mag je binnen kinderboekenland spreken van een succes. Maar bij die goed gelukte boze heks bleef het. Op dat ene uitstapje naar een wat minder geslaagd sinterklaasverhaal na dan.

Nu is Kraan er eindelijk toe gekomen een boek zonder de boze heks erin te schrijven. En wat blijkt? Dat gaat haar heel aardig af. 'Krik' is een guitig voorleesboekje met verhalen over de dieren uit de tuin van de familie Keizer. Gelukkig heeft Kraan er geen filosofische dierenverhalen van gemaakt. Sinds het succes dat Toon Tellegen daarmee heeft, kan er geen dierenboek meer verschijnen zonder dat er minstens tien diepere lagen in het verhaal zijn aangebracht. Nee, de verhalen van Kraan zijn lekker down-to-earth en dat is een verademing. Ze hebben een kop en een staart, zijn opgebouwd rond vaak grappige anekdotes en helder geschreven.

Krik is een eekhoorn en in het eerste verhaal is hij op zoek naar een nieuw huis. Dat vindt hij in een tuin, waar nog een boom onbewoond is. Zijn buren zijn de verwaande merel Melle en de altijd mopperende pad met de veelzeggende naam Domper. Krik moet een beetje wennen aan de aanwezigheid van mensen op zijn terrein. "'Ik heb twee kinderen gezien. En een meneer.' 'Dat is geen meneer', zei Melle gewichtig. 'Dat is een keizer'.'Echt waar?' 'Hoe weet je dat?' 'Staat op de voordeur. Op een bordje. M. Keizer, staat er'."

Krik is een plezierig na´ef diertje dat zich voor jonge lezers op een herkenbare manier verwondert over de gewoontes van mensen. Waarom verstoppen ze kleine eitjes, waarom blaast opa van die vieze rook uit zijn pijp en wat doet die boom met lichtjes plotseling in huis?

Het enige wat ik op het boekje tegen heb is dat het gedrag van de dieren inconsequent is. Krik weet niet wat paaseieren zijn, maar verbaast zich geen moment over de oliebollen die Domper serveert. Krik slaapt in een keurig opgemaakt bedje, maar kan de waslijn die de keizerin tussen de bomen spant, niet plaatsen. Buiten dat is 'Krik' gewoon een vrolijk, luchtig verhalenboek. Niet meer en niet minder.