Kroonsz - Marco Kunst

'Zeventiende-eeuwse arts doet proefjes met het leven'
Door Bas Maliepaard

Trouw Boeken, 31 januari 2015

Vorige

Acht jaar werkte Marco Kunst aan deze doorwrochte filosofische avonturenroman met fantasy-elementen, die deels in de Gouden Eeuw speelt. Het is een duister, nachtmerrie-achtig boek over grote thema’s, dat wat taai begint, maar uitmondt in een bloedspannende thriller.

Per toeval krijgt de Amsterdamse dokter Kroonsz in 1670 een oude, geheime brief van de apostel Thomas in handen. Die beschrijft dat de ziel van elk mens met een levenslijn aan zijn lichaam is gebonden en deze lijnen samen het ‘weefsel van de werkelijkheid’ vormen. Dit ‘wandtapijt van het leven’ schermt ons af van de eeuwigheid.

Samen met zijn zoon Wessel (17) probeert Kroonsz de levenslijnen zichtbaar te maken en zo grip te krijgen op leven en dood, ook al is dat eigenlijk het domein van God. Kunst weet het onderzoek volkomen geloofwaardig te maken, door het tijdsbeeld te schetsen: wetenschap en het geloof waren nog niet zo strikt gescheiden als nu. Hij haalt ideeën aan van onder anderen de filosofen Descartes en Spinoza en natuurwetenschapper Swammerdam, en voert de laatste twee ook op.

Ondertussen volgen we hedendaagse klasgenoten Pink en Bor (17), die het vervreemdende verhaal dichterbij de lezer brengen. Ze ontmoeten een jongen van wie ‘iets heel ouds’ uitgaat: Wessel Kroonsz. Het experiment met de levenslijnen blijkt vreselijk uit de hand gelopen: vader en zoon leven al sinds de zeventiende eeuw in een griezelige staat van onthechting (hoe ze de veranderende tijden hebben overleefd maakt Kunst overigens niet helemaal aannemelijk).

In hun huis is bovendien een scheur in het weefsel van de werkelijkheid ontstaan, de steeds wijder wordende ‘Torn’, die de wereld verzwelgt. Vader is vastbesloten zijn onderzoek door te zetten. Moord, ontvoering, kindermishandeling; hij schrikt nergens meer voor terug.

Wessel wil er juist alles aan doen om de Torn te dichten, en dat lukt niet zonder hulp van de twee jonge mensen, Bor en Pink, op wie hij verliefd is geworden. Die liefde heeft hem doen ontwaken uit zijn zombiestatus en doet hem beseffen dat we leven voor het hier en nu. “Leven is (…) afstand doen van de eeuwigheid, verbonden zijn met de wereld.”

Een enkele keer legt Kunst teveel uit (‘hij vond haar leuker dan zou mogen’, ‘verward en verdrietig liep hij…’), maar zijn stijl is beeldrijk en naar het eind toe steeds meeslepender.
 
Marco Kunst: Kroonsz. Lemniscaat, Rotterdam. 342 blz. € 17,95. Vanaf 14 jaar.

Lees ook de recensies over andere boeken van Marco Kunst:

 

 

© Bas Maliepaard 2018 | Disclaimer | Ontwerp - pmsmt