Lindbergh, het grote avontuur van een vliegende muis - Torben Kuhlmann

'Vlucht over de oceaan'

Trouw Boeken, 31 mei 2014

Wie zou de Amerikaanse luchtvaartpionier Charles Lindbergh toch hebben geïnspireerd om in 1927 als eerste een non-stop solovlucht over de Atlantische Oceaan te maken? De Duitse illustrator Torben Kuhlmann (1982) geeft in zijn betoverende debuut (zijn afstudeerproject!) het antwoord. Een dappere muis uit Hamburg ging Lindbergh in 1912 voor.

Het boek is drie keer zo dik als een gemiddeld prentenboek en doet, door de verzorgde vormgeving en overwegend roodbruine illustraties in gevarieerde groottes en perspectieven, denken aan Shaun Tan’s beeldverhaal ‘De aankomst’. Anders dan Tan gebruikt Kuhlmann behoorlijk wat tekst om het verhaal van de muis te vertellen. De tekeningen zijn echter zo verhalend en gedetailleerd dat het boek bijna zonder had gekund.

De kleine muis zou zomaar familie kunnen zijn van Despereaux, zijn soortgenoot uit Kate DiCamillo’s gelijknamige boek, die ook zo van lezen en mensendingen houdt. Kuhlmann’s muis verschanst zich vaak maandenlang in de bibliotheek om boeken te lezen.

Als hij op een dag buitenkomt, zijn alle andere muizen verdwenen. Met de boot naar Amerika gevlucht, constateert hij, omdat ze hun leven niet meer zeker zijn sinds de uitvinding van nieuwe muizenvallen. Omdat de schepen inmiddels door katten worden bewaakt, moet deze muis een andere manier bedenken om de oceaan over te steken. De aanblik van een vleermuis brengt hem op een idee: hij gaat een vliegtuig bouwen.

Dat proces vangt Kuhlmann in waanzinnig mooie aquarel- en potloodtekeningen, in de sfeer van de vroege twintigste eeuw. Hij tekent ansichtkaarten, krantenknipsels, ‘foto’s’ en technische bouwtekeningen. Je ziet de muis radertjes en schroefjes verzamelen, knutselen en proefvluchten maken. Zijn eerste model, à la de vleugels van Otto Lilienthal, mislukt. Maar met zijn derde vliegmachine lukt het hem om New York te bereiken. Daar mag hij als een held optreden op vliegshows. En wie ziet de aankondigingsposter hangen? Precies, de kleine Charles Lindbergh. Wie deze pionier overigens nog niet kent, kan achterin het boek de ‘kleine geschiedenis van de luchtvaart’ lezen.

Hopelijk durft Kuhlmann bij een volgend boek op zijn talent te vertrouwen en een echte graphic novel af te leveren. Deze tekenaar kan nog weleens een hele grote worden.

Torben Kuhlman: Lindbergh – Het grote avontuur van een vliegende muis. Vertaald uit het Duits door Joukje Akveld. De Vier Windstreken, Rijswijk. 90 blz. € 17,95. Vanaf 6 jaar.