Mijn bijzonder rare week met Tess - Anna Woltz

'Bizar plan met vader'

Trouw Boeken, 23 maart 2013

Hoe is het mogelijk dat Anna Woltz nog geen Zilveren Griffel heeft? Vorig jaar zag de jury ‘Evi, Nick en ik’ (2011) over het hoofd, waarschijnlijk omdat het vol kleine avonturen staat en bedrieglijk eenvoudig van toon is. Maar de diepgang waar jury’s meestal ook naar zoeken, zit er wel degelijk in.

Dat maakt Woltz zo’n goede kinderboekenschrijfster: ze begrijpt dat kinderen in de eerste plaats een aantrekkelijk avontuur willen lezen, maar ondertussen leren haar personages (en lezers!) heel wat over zichzelf en het leven.

In haar nieuwste boek is de psychologie wat nadrukkelijker aanwezig dan voorheen. Hoofdpersoon Samuel worstelt sinds de begrafenis van de vader van een klasgenootje met zijn angst voor dood en eenzaamheid. Soms lijkt hij wel familie van de denkers die Guus Kuijer en Marjolijn Hof in hun boeken opvoeren, temeer omdat Woltz ook zo toegankelijk, fris en humorvol schrijft.

Maar gelukkig ontbreekt een warm Woltz-avontuur niet: kinderen verzinnen rare plannen en voeren die buiten elke bemoeienis van volwassenen uit. Dat laatste maakt het soms wat ongeloofwaardig, maar wel spannend.

Samuel (10) ontmoet tijdens de meivakantie op Texel de uitbundige en ietwat bazige eilander Tess (11). Al snel raakt hij betrokken bij haar bizarre plan om haar onbekende vader te leren kennen. Ze heeft zijn naam in een oud plakboek van haar moeder ontdekt, hem via internet opgespoord en uitgenodigd voor een gratis verblijf in hun vakantiehuisje. Zonder te vertellen dat zij zijn dochter is en zonder dat haar moeder er iets vanaf weet. Ze wil een week lang testen of ze hem wel als vader wil, maar er gaat natuurlijk van alles mis.

Terwijl Tess snakt naar een band met haar vader, probeert Samuel zich juist te onthechten van zijn familie. Hij oefent in alleen zijn, elke dag een beetje meer, zodat hij uiteindelijk aan eenzaamheid gewend is als zijn familie doodgaat. Tot een oude man hem toevertrouwt: ‘Toen mijn Maria stierf, huilde ik omdat ik haar niet váker had gezien. Ik had méér Maria gewild. Niet minder.’

Woltz verrast met veel van dit soort mooie inzichten en brengt alle verhaallijnen vakkundig bij elkaar in een ontroerend slot. Als er nu nog geen Griffel in zit, weet ik het ook niet meer.

Anna Woltz: Mijn bijzonder rare week met Tess. Querido, Amsterdam. 167 blz. € 13,95. Vanaf 9 jaar.