Mikis de ezeljongen - Bibi Dumon Tak

'Een ezel is geen tractor, opa!'

Trouw Boeken, 16 april 2011

Na alle boeken voor paardenmeisjes, is er nu een boek voor ezeljongens. Bestaan die dan? Jazeker, zo blijkt uit het charmante nieuwe dierenverhaal van Bibi Dumon Tak.

Hoofdpersoon Mikis woont op het Griekse eiland Korfoe en is dol op de werkezel van zijn grootvader. Voor opa is het dier een 'tractor op poten', die geen benzine slurpt en altijd start. Voor Mikis is de ezel een vriendin: hij praat met haar, aait haar 'oren als torens' en geeft haar de naam Tsaki.

Het zorgvuldig opgebouwde verhaal draait om deze tegenstelling en het koppige, maar milde gevecht dat Mikis levert om zijn grootvader wat dierenliefde bij te brengen. Hij probeert de oude baas ervan te doordringen dat Tsaki een levend wezen is, met gevoel. Opa gebruikt Tsaki om houtblokken van de berg naar beneden te sjouwen, maar laadt de manden zo vol dat ze het dier verwonden. Daarom steunt ook de dokter Mikis: de leefomstandigheden van de ezel moeten verbeteren.

Zo samengevat klinkt het misschien nogal activistisch. Maar hoewel het geen geheim is dat Dumon Tak een strijdbare dierenvriend is, slaagt ze erin het verhaal heel ongedwongen en aandoenlijk op te schrijven. Je voelt meteen: opa is geen dierenbeul, hij is het gewoon zo gewend. De liefde van zijn kleinzoon voor de ezel vertedert en verandert hem op een vanzelfsprekende manier, zoals dat gaat bij opa's en kleinkinderen. Geen groot avontuur en heroïsch dierenactivisme dus, maar een lief, klein verhaal over de band tussen mens en dier, met een ontknoping die volwassenen wel zien aankomen, maar veel kinderen vermoedelijk zal verrassen.

Dumon Tak staat bekend als auteur van veelbekroonde non-fictie over dieren, maar schrijft ook steeds vaker 'fictie gebaseerd op feiten'. 'Soldaat Wojtek' bijvoorbeeld, over de bruine beer die in de Tweede Wereldoorlog mascotte en bommendrager in het Poolse leger was. Ook 'Mikis de ezeljongen' wortelt in de werkelijkheid: een deel van de opbrengst gaat naar een opvang voor afgedankte werkezels op Korfoe.

De potloodtekeningen van Philip Hopman brengen het Griekse decor sfeervol tot leven. Met jaloersmakend gemak tekent hij de prachtigste doorkijkjes op steile straatjes tussen scheefstaande huizen, een dorpsplein met bejaarde mannen rond een knoestige plataan. En als je Hopmans ezels ziet, met zachte 'oren als torens', begrijp je meteen waarom Mikis zo van ze houdt.

Bibi Dumon Tak: Mikis de ezeljongen. Ill. Philip Hopman. Querido, Amsterdam. ISBN 9789045111865; 89 blz. € 12,95. Vanaf 8 jaar.