Nikki - Peter van Gestel

'Een meisje dat 'jofel' zegt'

Trouw boeken, 10 december 2005

"Je praat als een ouwe kerel", zegt Nikki tegen haar verse vriendje Sem. Een vreemd verwijt uit haar mond, want Nikki kan er zelf ook wat van. Ze vindt het 'verdomde jofel' dat een oud dametje in de tram opstaat voor haar zwangere moeder. "Een meisje dat nog 'jofel' zegt", reageert de oude dame, "nee maar." "Ja, ze leest soms oude meisjesboeken van haar oma", legt Nikki's moeder uit.

'Nikki' van Peter van Gestel heeft veel weg van een oud meisjesboek, maar dan een dat zich afspeelt in de tijd van mobieltjes en computers. Een wat eigenaardige en geforceerde combinatie. En hoewel ik wťg ben van Van Gestel en hem een van de belangrijkste jeugdschrijvers van dit moment vind, heb ik het gevoel dat zijn stijl in 'Nikki' verkeerd uitpakt.

Hij zet Nikki neer als een brutaal, vooroorlogs wichtje, dat moet 'grienen' en woorden zegt als 'schandelijk', 'reuzefijn' en 'het hindert niet'. Ze steekt daarmee zo scherp af tegen het moderne decor dat ze een onwerkelijk personage blijft. Jammer, want het verhaal zelf zit erg goed in elkaar. Het is komisch en ontroerend tegelijk, staat vol originele vondsten en verliest nergens vaart.

Nikki is elf en doet auditie voor een film, samen met de roodharige Sem. Haar hoogzwangere moeder gaat mee. Maar net als Sem en Nikki hun ingestudeerde zinnetjes mogen opzeggen, krijgt Nikki's moeder weeŽn.

Halsoverkop gaan ze naar het ziekenhuis en Sem gaat mee. De weeŽn van moeder zijn het startsein van een wervelende dag vol gekke gebeurtenissen. Nikki en Sem kibbelen en kakelen erop los en worden een beetje verliefd op elkaar.

Wie zich niet stoort aan de ongerijmdheden in taal en tijd, zal 'Nikki' wel waarderen: het blijft onmiskenbaar een Van Gestel-verhaal. Voor anderen is het te hopen dat de schrijver zijn stijl hernieuwt of dat hij zijn verhalen weer laat spelen in het verleden.

• 'Kleine Felix'