O rode papaver, boem pats knal!

'Robin is verhuisd'

Trouw Boeken, 4 juni 2011

In 1990 verscheen ‘Robins zomer’, Sjoerd Kuypers eerste voorleesboek over kleuter Robin, gebaseerd op zijn eigen jeugdherinneringen. De reeks die volgde leverde hem twee Zilveren Griffels op, voor ‘Robin en Suze’ en ‘Robin is verliefd’, en een Gouden Griffel voor ‘Robin en God’: inderdaad de delen waarin Kuyper er het best in slaagt het  alledaagse diepte te geven door er belangrijke levensvragen doorheen te weven.

Nu, 21 jaar later, verschijnt het negende en laatste deel, en voor eerst  komt in de titel de hoofdpersoon niet voor. ‘O rode  papaver, boem pats knal!’ is een sprankelende titel, die de poëtische kwaliteit van de Robin- boeken weerspiegelt, maar  weinig herkenbaar is voor de fans.

Robin krijgt in dit boek bovendien voor de derde keer in zijn bestaan een nieuw uiterlijk. Jarenlang bepaalde illustrator Sandra Klaassen het gezicht van het jochie, Philip Hopman nam daarna twee  boeken voor zijn rekening en nu neemt Marije Tolman het over. Zij kiest voor een frisse, dromerige invalshoek en tekent  vooral wat zich in Robins fantasie afspeelt.

Al met al lijkt dit boek zowel op een afsluiting als op een nieuw begin van de  Robin-reeks. Dat laatste is in elk geval te hopen, want op ‘Robin en Suze’ na zijn geen van de boeken meer leverbaar. Het wordt tijd dat deze moderne klassiekers in ere worden hersteld.

Dit laatste deel is niet het verrassendste van de  reeks, maar biedt toch veel genietbaars. Robin is verhuisd, binnen het idyllische dorp waar hij in het eerste deel kwam wonen, en dat leidt tot allerlei onwennigheden en angsten, die de rode draad door het boek vormen. Het nieuwe huis heeft een trap met een bocht. Robin is bang dat er een wolf om de hoek zit. Hij denkt ook dat zich een monster  schuilhoudt in de afvoerputjes en dat het huis zijn vader ziek maakt, want papa had in het oude huis nooit griep.

Maar  fantasie is tegelijkertijd Robins grote kracht en dat levert vertederende observaties op: ‘als je op de zon woont, heb je  altijd warme voeten’, een duif koert ‘toereloere zoete koek’, door het rijtje boompjes aan de horizon is het ‘alsof daar de  hemel aan de wereld is vastgenaaid’ en windmolens, die maken toch wind? Geen wonder dat Robin later schrijver wil  worden, nadat zijn opa hem heeft verteld wat dat is. En zo eindigt de Robin-reeks met een belofte die eigenlijk al is uitgekomen.

Sjoerd Kuyper: O rode papaver, boem pats knal! Ill. Marije Tolman. Lemniscaat, Rotterdam. ISBN 9789047703181; 180  blz. € 13,95. Vanaf 5 jaar.