Oliver - Edward van de Vendel

'Twee 16-jarige vrienden vinden steun bij elkaar'
Door Bas Maliepaard

Trouw Boeken, 7 februari 2015

Vorige

Het is een prequel, dit zelfstandig te lezen boek dat vooraf gaat aan de twee eerdere romans over Tycho en zijn grote liefde, de Noorse voetballer Oliver. Met die titels, ‘De dagen van de bluegrassliefde’ (1999) en ‘Ons derde lichaam’ (2006),  won Edward van de Vendel tweemaal de Gouden Zoen, de toenmalige prijs voor beste jongerenboek.

Toch vangen we in ‘Oliver’ ook een glimp op van hoe het met de jongens verder is gegaan, want het begint in het ‘nu’: ze wonen samen in Groningen. Als Tycho aan Oliver vraagt waarom hij nooit over zijn vader praat, volgt een openhartige, psychologisch sterke terugblik op Olivers tienerjaren in Noorwegen.

Juist op de dag dat Oliver (16) debuteert als keeper in het eerste van FF Gjøvik, springt het huwelijk van zijn ouders, door het overdspel van zijn vader. Binnenvetter Oliver probeert de gebeurtenissen te ontwijken, maar moet de confrontatie toch aan. Zijn innemend geportretteerde neef en beste vriend Bendik (16) steunt hem daarbij. Die eerlijke, soms intieme vriendschap tussen twee springlevende personages vormt het hart van dit boek.

De problemen laten ook Bendik niet koud. Sinds zijn eigen vader bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen, beschouwt hij zijn oom als een surrogaatvader. Er komt oud verdriet naar boven, dat hij met drank probeert te stillen. Als Oliver ontdekt dat zijn vaders verraad verder gaat dan ze wisten, wil hij niets meer met hem te maken hebben. Maar Bendik kan het niet aan om nóg een vader te verliezen.

Anders dan in de ‘bluegrassliefde’, waarin Tycho’s ontluikende homoseksualiteit een belangrijke rol speelt, staat Olivers geaardheid hier niet centraal. Zijn lichte verwarring en erotische fantasieën maken een bescheiden onderdeel uit van de grote veranderingen in Olivers leven, die mooi zijn volwassenwording markeren. Zijn coming-out vormt uiteindelijk wel een bijzondere, maar niet helemaal overtuigende sleutel tot de ontknoping.

Van de Vendel is van nature een poëtisch schrijver, maar versobert zijn stijl de laatste jaren steeds meer. Die wordt daarmee evenwichtiger: zijn beelden komen nu meer tot hun recht dan vroeger, toen zijn zinnen soms wel erg barok klonken. Dat geldt zelfs met terugwerkende kracht, blijkt uit de herziene uitgave van ‘De dagen van de bluegrassliefde’. Zinnen afgeroomd, inhoud een tikje gemoderniseerd: klaar voor een nieuwe generatie tieners.
 
Edward van de Vendel: Oliver. Querido, Amsterdam. 208 blz. € 15,99. Vanaf 15 jaar.

Lees ook de recensies over andere boeken van Edward van de Vendel:

 

 

© Bas Maliepaard 2018 | Disclaimer | Ontwerp - pmsmt