Reckless - Cornelia Funke

'Will versteent tot 'goyl''
Door Bas Maliepaard

Trouw boeken, 25 september 2010

Vorige

In veel boeken van Cornelia Funke raken de personages verzeild in een sprookjeswereld of ontregelen magische gebeurtenissen het gewone leven. In haar succesvolle roman 'Hart van Inkt', bekroond met een Zilveren Griffel en in Hollywood verfilmd, gebeurt het zelfs allebei. De vader van Meggie kan met zijn tovertong personages uit een boek 'tot leven lezen' en mensen uit de echte wereld het boek in sturen.

Na die vondst komt de spiegel waardoorheen Jacob en Will in 'Reckless' naar een andere wereld reizen wel erg afgezaagd over. Ze leggen hun handen over hun spiegelbeeld en staan een moment later in de Spiegelwereld, die negentiende-eeuws aandoet en waar sprookjes werkelijkheid zijn. En uiteindelijk blijkt dat gedoe niet eens functioneel: het verhaal had zich ook van begin af aan in de Spiegelwereld kunnen afspelen. Met kennis of voorwerpen uit de echte wereld doen Jacob en Will nauwelijks iets.

Het boek is het eerste deel van een nieuwe serie, maar leest als een vervolg. In de eerste hoofdstukken wordt duidelijk dat Jacob al jaren heen en weer reist via de spiegel. Zijn broertje Will heeft hem pas onlangs betrapt en is hem achterna gekomen. In de Spiegelwereld zijn de broers een groep 'goyl' tegen het lijf gelopen, agressieve wezens van steen op oorlogspad. Will is door een van die 'rotskoppen' gekrabd en dat betekent dat hij zelf langzaam in een goyl verandert. Tot zover alleen nog maar de voorgeschiedenis, waarmee een heel eerste deel gevuld had kunnen worden.

Toch wordt 'Reckless' nog behoorlijk spannend, zodra de broers (samen met Jacobs bondgenoot Vos en Wills geliefde uit de echte wereld) op zoek gaan naar een middel tegen de verstening. Een race tegen de klok, want de jade woekert onder Wills huid, een proces dat Funke angstaanjagend goed beschrijft.

Onderweg komen allerlei elementen uit bekende sprookjes voorbij, van het peperkoekhuisje tot het kasteel van Doornroosje. De voornamen van de hoofdpersonen zijn niet toevallig ook die van de gebroeders Grimm. Toch wordt het verhaal nergens kinderachtig: Funke focust op de gruwelijke kant van de sprookjes.

En ze schrijft nog steeds prachtig, in heerlijk volle, beeldrijke taal, die past bij de sprookjessfeer. Maar de plot, die ze verzon in samenwerking met filmproducent Lionel Wigram (van blockbusters als 'Harry Potter' en 'Sherlock Holmes'), laat te wensen over. Te veel makkelijke, magische oplossingen, veel spektakel om niets en een heel bosje losse eindjes, dat genoeg stof biedt voor zowel een sequel als een prequel.

Lees ook de recensies over andere boeken van Cornelia Funke:

 

 

© Bas Maliepaard 2018 | Disclaimer | Ontwerp - pmsmt