Saeculum - Ursula Poznanski

'Laat je mobieltje achter'

Trouw Boeken, 19 januari 2013

Dat er met de Oostenrijkse Ursula Poznanski een rasverteller is opgestaan, lijdt geen twijfel meer nu haar tweede tweede, vuistdikke boek ‘Seaculum’ is verschenen. Na haar spannende debuut ‘Erebos’, komt ze opnieuw met een bloedstollend boek dat zich afspeelt op de (vervagende) grens tussen spel en werkelijkheid.

In ‘Erebos’ draaide het om een verslavende computergame die greep kreeg op het echte leven van de spelers. Nu laat Poznanski haar personages verstrikt raken in een Live Action Role Playing game. Tijdens zo’n ‘larp’ kruipen deelnemers in de huid van fantasiefiguren of historische personages en spelen ze in de natuur een grotendeels geïmproviseerd rollenspel.

In ‘Saeculum’ trekt een groep jongeren naar een afgelegen bos om daar een middeleeuwse larp te spelen. Medicijnenstudent Bastian (20) is voor het eerst meegevraagd. Wat onwennig aanschouwt hij zijn nieuwe vrienden, die zichzelf behoorlijk serieus nemen in hun wambuizen en maliënkolders. Aan de rand van het speelgebied, moeten ze hun brillen, mobieltjes en andere onmiddeleeuwse bezittingen achterlaten.

Er hangt meteen een mysterieuze dreiging rond de larp. Een anonieme beller adviseert Bastian vooraf dringend om niet mee te gaan. Deelneemster Doro beweert dat er een eeuwenoude vloek rust op het stuk bos. Niemand neemt haar serieus, maar toch voel je de beklemming toenemen.

De eerste speeldag slaat het noodlot al toe met de verdwijning van een deelnemer en de satelliettelefoon voor noodgevallen. Poznanski zet slim allerlei spanningsverhogende elementen in die we kennen uit griezelfilms: de groep is afgesloten van de buitenwereld, terwijl er steeds meer angstaanjagende dingen gebeuren. Sommigen beginnen te geloven in de vloek, anderen blijven sceptisch. Uiteindelijk raakt het bijgelovige deel van de groep ervan overtuigd dat één van de deelnemers geofferd moet worden om het bos ooit nog uit te komen.

Poznanski flirt duidelijk met verschillende klassiekers, van de film ‘The Blair Witch Project’ tot Goldings roman ‘Heer der Vliegen’. Toch smeedt ze een heel eigen, ingenieuze plot, die wel wat minder gruwelijk is dan haar voorbeelden. Dat is, net als in ‘Erebos’, eigenlijk de enige teleurstelling: Poznanski voert de spanning hoog op en speelt met verontrustende thema’s, maar als het écht eng wordt, pakt ze niet door.

Ursula Poznanski: Saeculum. Vertaald uit het Duits door Esther Ottens. Lemniscaat, Rotterdam. 423 blz. € 19,95. Vanaf 15 jaar.