Sint moet aan zijn conditie werken

'Sint moet aan zijn conditie werken'

Trouw boeken, 25 november 2008

De nieuwe sinterklaasboeken stapelen zich weer op. Recensent Bas Maliepaard scheidt het kaf van het koren.

Hoe komt Sinterklaas bij de hoogste flat van de stad?
Fik gaat verhuizen naar de hoogste flat van de stad en maakt zich grote zorgen: zou Sinterklaas hem nu nog wel weten te vinden? Samen met zijn buurmeisje Anna bedenkt hij een plan. Op een nacht klimmen ze uit het raam en zetten met een stift pijlen op de schoorstenen van Fiks oude huis naar de flat. Een verhaal dat ongetwijfeld tot de verbeelding spreekt, maar Eiselin heeft er wel erg veel woorden voor nodig. Haar zinnen zijn bovendien zo staccato dat het niet prettig voorleest. Op de illustraties zijn gelukkig voldoende geinige details te ontdekken. In de huizen waar Fik en Anna overheen lopen, slapen bijvoorbeeld dieren in plaats van mensen. En als Fik nadenkt over de vraag hoe Sint zijn paard op een flat krijgt, tekent Van der Linden de opties: vastbinden aan een vuurpijl, lanceren met een wipwap of omhoog duwen langs een ladder.
Judith Eiselin: Derde schoorsteen rechts. Illustraties Martijn van der Linden. Querido, € 6,95. ISBN 9789045106472. Vanaf 4 jaar.

Van wals tot country, van zigeunerdeuntjes tot Ierse volksmuziek
De traditionele sinterklaasliedjes zijn al vaak in een nieuw muzikaal jasje gestoken. De laatste jaren maakten vooral de afschuwelijke houseversies met hysterische beat hun opmars. De dubbel-cd 'Sint/Kerst' (2006), met 'volwassen muziek voor kinderen', van de 'oudervriendelijke' band Trapperdetrap is daarentegen nog steeds warm aan te bevelen. Wat arrangementen en ambachtelijke uitvoering betreft doet 'Daar wordt aan deur geklopt!' aan die plaat denken. In de veertien bekende Sinterklaasliedjes op deze cd klinken verschillende muziekstijlen door, van een wals tot country- en zigeunerdeuntjes en zelfs Ierse volksmuziek. Vlaming Jan De Smet zingt de liedjes met warme stem. Verrassend voor Nederlanders is het Franse Sinterklaaslied 'Au grand Saint Nicolas'. In de instrumentale versies wordt de melodie helaas niet altijd meegespeeld. Dat is lastig meezingen voor kinderen. Met vrolijk geïllustreerd tekstboekje.
Jan de Smet (sam.): Daar wordt aan de deur geklopt! Illustraties Tom Hautekiet. Lannoo, € 13,95. ISBN 9789020979916. Vanaf 4 jaar.

Sinterklaas is verknocht aan zijn muis en valt af
Nadat schimmel Amerigo in het geestige 'Sinterklaas zakt door zijn paard' (2003) wegens overgewicht op dieet moest, is in dit los te lezen vervolg Sinterklaas aan de beurt om aan zijn lichamelijke conditie te werken. Hij beweegt te weinig en eet het hele jaar door pepernoten, chocoladeletters, banketstaven en taaitaaipoppen. Piet Pedro wil de oude baas aan het sporten krijgen, maar Sint heeft daar weinig zin in. Hij is druk met de muis Piep, die onder zijn bed een holletje heeft. Alle pieten willen het beestje vermoorden, omdat hij aan het snoepgoed knaagt. Maar Sint voert Piep in het geheim. De goedheiligman is zoveel met de muis in de weer dat zijn conditie ongemerkt verbetert. Thea Dubelaar schrijft 'Sint en Piep' toegankelijk en maakt van eenvoudige ingrediënten een grappig en mooi afgerond verhaal. Compliment voor de boekverzorging: veel illustraties in kleur, stevig glossy papier.
Thea Dubelaar: Sint en Piep. Illustraties Pauline Oud. Ploegsma, € 14,95. ISBN 9789021666051. Vanaf 4 jaar.

Ondanks origineel idee toch geen geslaagd boek
Leeswaarschuwing: deze bespreking is niet voor kinderen bedoeld.
In 'Verboden voor Sinterklaas' vangt Fier per ongeluk een gesprek op en komt zo achter het geheim van Sinterklaas. Zijn ouders hebben hem al die jaren voor de gek gehouden en opa hees zich elke pakjesavond opnieuw in de tabberd. Fier besluit na overleg met zijn vriend Daan wraak te nemen. Ze gaan het die nepsint eens knap lastig maken en zetten een big op hun verlanglijstje. Niet één van marsepein, maar een levende van de kinderboerderij. Helaas weet Hogeweg deze originele invalshoek niet uit te werken tot een geslaagd boek. De personages zijn allemaal (irritant) bijdehand en weinig levensecht beschreven. Er zit bovendien veel ruis in het verhaal, die de aandacht nodeloos afleidt. Fiers moeder ligt al sinds haar jeugd overhoop met opa, omdat ze van hem geen kunstenares mocht worden. Desondanks is ze aan het schilderen geslagen en dat zal de lezer weten ook; ze voert slaapverwekkende gesprekken met Fier over haar frustraties en kunstenaarschap. De ruzie tussen de twee volwassenen vormt een tweede, totaal irrelevante verhaallijn, die kinderen waarschijnlijk maar matig zal boeien.
Margriet Hogeweg: Verboden voor Sinterklaas. Illustraties Kees de Boer. Lemniscaat, € 13,95. ISBN 9789047701088. Vanaf 9 jaar.

Balotje zoekt de Sint in de zomer op Spaans strand
Elk jaar is de teleurstelling groot als Sinterklaas weer naar Spanje vertrekt. 'Het was zo gezellig', denkt kleuter Balotje, 'en nu is hij weg. Zomaar. Zonder zwaaien. Zonder zoen.' Het wordt Kerstmis en op straat ziet ze een man lopen die op de Sint lijkt, maar hij is het niet. Als Balotje de lente erna paaseitjes zoekt, zingt ze zo vastberaden als kleuters dat kunnen doen: 'Dank u, Sinterklaasje!' Balotje heeft lak aan de seizoenen en dat is erg geestig: zelfs tijdens de zomervakantie op een Spaans strand bestudeert ze mannen met baarden extra goed, in de hoop de goedheiligman te ontdekken. Eindelijk wordt het weer herfst en staat Balotje in de haven op de stoomboot te wachten. Zou Sinterklaas haar nog herkennen? Hoewel de Sint op de krachtige krijttekeningen een beetje griezelig oogt door zijn sterk vergrotende uilenbril, ziet Balotje er zelf aandoenlijk uit in haar eigen sinterklaaskledij. Dit vijfde boek over Balotje is één van de weinige sinterklaasverhalen die zelfs middenin de zomer voorgelezen kunnen worden.
Yvonne Jagtenberg: Balotje en Sinterklaas. Leopold, € 13,50. ISBN 9789025852467. Vanaf 4 jaar.

Dubbele bodem voor ongelovigen
Dit is het eerste prentenboek op basis van een verhaal van Paul Biegel (1925-2006). Het volledige oeuvre van de meesterverteller wordt in de 'Biegelbibliotheek' opnieuw uitgegeven, (veelal) voorzien van nieuwe tekeningen en linnen rug. Prachtige sinterklaascadeaus voor kinderen vanaf pakweg 8 jaar. Voor kleuters is er nu 'De kleren van Sinterklaas', dat eerder verscheen in de verhalenbundel 'De toverhoed' (1979). Anouk vertelt op het schoolplein dat Sinterklaas bij haar thuis logeert. Haar klasgenoten geloven er niets van, maar Anouk weet zeker dat ze zijn koffer met tabberd en mijter op de logeerkamer heeft zien staan. Op een avond sluipt ze uit bed en gluurt in de logeerkamer: Sint staat voor de spiegel. Maar voor ze één woord met hem heeft gewisseld, trekt Anouks moeder trekt haar terug de gang in: 'Anouk, dat mag je niet zien. Ik bedoel: je mag Sinterklaas niet storen.' Gelukkig wacht haar op de ochtend van 6 december een verrassing: Sint zit aan het ontbijt en alle klasgenoten zijn uitgenodigd. Een heerlijk mysterieus verhaal, dat voor ouders en kinderen die reeds van hun geloof zijn gevallen ook nog een dubbele bodem heeft. Die koffer met kleren is natuurlijk van Anouks bijklussende vader. Opvallend is dat Sanne te Loo het verhaal in haar stemmige aquarellen nu eens niet in een nostalgisch besneeuwd Nederland situeert. Op haar tekeningen is het gewoon herfst. Leuk detail: op de laatste plaat ligt een uitgepakt cadeau, het boek 'De kleine kapitein' van Paul Biegel.
Paul Biegel: De kleren van Sinterklaas. Illustraties Sanne te Loo. Lemniscaat, € 12,95. ISBN 9789047701118. Vanaf 4 jaar.

Peuters zijn vaak net iets slimmer dan Dikkie Dik
Dertig jaar geleden werd er voor het eerst een verhaal over de rode kater Dikkie Dik in Sesamstraat voorgelezen. Enkele jaren daarna lagen de echte prentenboeken in de winkel. Het herkenbare kattekwaad van Dikkie Dik leidt vaak tot grote hilariteit bij peuters, want zij zijn net even iets slimmer dan die gekke poes. In dat plezier schuilt ook de kracht van de vier Sinterklaasverhalen in deze twee prentenboeken. Dikkie Dik gaat ervandoor met de wortel uit de schoen en vreet samen met Poes Muis chocoladeletters op. Het beste verhaal uit het boek is 'De maan', omdat het zo perfect vanuit een kat is geschreven en op een onnadrukkelijke manier refereert aan het Sinterklaasfeest. De maan schijnt door de bomen, maar Dikkie Dik denkt dat hij in de takken is blijven hangen. Hij klimt in boom om hem te pakken. Maar als hij boven is, staat de maan plotseling op het dak van het huis. Op de schoorsteen vindt Dikkie Dik een pakje. Snel jaagt hij daar heen, maar de maan is hem opnieuw te snel af. Wel vindt Dikkie Dik op de schoorsteen een pakje. Wie zou dat daar hebben neergelegd? Tegelijkertijd verschenen: 'Dikkie Dik viert Kerstmis'.
Jet Boeke: 'Dikkie Dik viert Sinterklaas'. Gottmer, € 5,95. ISBN 9789025744762. Vanaf 2 jaar.