Stoute hond! - Chris Haughton

'Hond in gewetensnood'

Trouw Boeken, 5 mei 2012

Als zijn baas boodschappen gaat doen, belooft hond Sjors zich thuis te gedragen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan als hij de taart op het aanrecht ziet. ‘Wat zal Sjors doen?’, staat er. Snel de bladzijde omslaan! ‘O nee, stoute hond!’ Sjors heeft de taart opgevreten.

Dat scenario herhaalt zich: Sjors gaat de poes achterna en graaft de plantenbakken uit. Het geestige is dat hij telkens in gewetensnood komt. ‘Lekkere, zwarte aarde! Ik heb beloofd om braaf te zijn, denkt Sjors, maar ik hou zo van graven…’.

De baas komt thuis, Sjors biedt zijn excuses aan en tijdens het uitlaten gedraagt hij zich voorbeeldig. Maar net als je denkt dat niet alleen Sjors, maar het hele boek wel erg braaf is geworden, stuit de hond op een vuilnisbak. ‘Dat doet Sjors het allerliefst: wroeten in vuilnis! Wat zal Sjors doen?’ Het open einde verrast. Sjors kijkt de lezer vertwijfeld aan en erboven staat slechts dringend: ‘Sjors!?’

De Ierse ontwerper Chris Haughton viel meteen op met zijn prentenboekendebuut ‘Mama kwijt’, vanwege het simpele, maar sterke verhaal, vol humor en herhaling. En vooral dankzij de verfrissend strakke vormgeving van zijn computerillustraties, die soms doen denken aan retrodessins. Niet voor niets werd dat boek verkozen tot Prentenboek van het Jaar en tijdens de Nationale Voorleesdagen in januari op bijna alle kleuterscholen en kinderdagverblijven voorgelezen en nagespeeld.

Ook ‘Stoute hond!’ staat als een huis, al zien de mensfiguren er minder uniek en aantrekkelijk uit dan de dieren en is het kleurgebruik wat eentoniger. Maar die sullige kop van Sjors is geweldig; zijn lange oren en witte ogen laten precies zien wat er in hem omgaat.

Het gestileerde decor biedt genoeg herkenning voor peuters en er valt een oude bekende uit ‘Mama kwijt’ in te ontdekken. Mooi ook dat tekst en tekeningen niet steeds hetzelfde vertellen. Sjors wil met de poes spelen, staat er, maar aan haar gekromde rug op de tekening zien we dat zij er iets anders onder verstaat. Even later beweert de tekst: ‘Sjors kijkt niet eens naar Poes’, maar zien we de hond stiekem naar haar loeren. De strakke beelden van Haughton bieden meer lollige details dan je op het eerste gezicht zou denken.

Chris Haughton: Stoute hond! Vertaald uit het Engels door J.H. Gever. Gottmer, Haarlem. ISBN 9789025750947; 34 blz. € 12,95. Vanaf 3 jaar.