Superjuffie op safari - Janneke Schotveld

'Juf redt nu ook olifanten!'

Trouw Boeken, 25 mei 2013

Het kan zomaar gebeuren, ook als ze les staat te geven: de verlegen juf Josje hoort een noodkreet van een dier, neemt een hap van haar krijtje, verandert vliegensvlug in Superjuffie (met groene cape) en gaat het beest redden. De klas kent haar geheim, maar het is een heel gedoe om het voor de strenge schooldirecteur te verbergen.

Het eerste boek, ‘Superjuffie’, verscheen in 2011, toen de Kinderboekenweek in het teken stond van superhelden. Maar de vliegende juf van Janneke Schotveld won ook daarna aan populariteit en eindigde het jaar erop meteen hoog bij de Nederlandse Kinderjury, de publieksprijs voor het beste kinderboek.

Aanstaande 18 juni weten we of deel twee, ‘Superjuffie komt in actie!’, dit jaar wint. Zo niet, dan is er volgend jaar opnieuw een kans, want het derde en beste boek, ‘Superjuffie op safari’, is net uit. En o ja, ondertussen zijn de filmrechten ook nog verkocht.

Een recept voor succes bestaat natuurlijk niet, maar de mix van beproefde ingrediënten die Schotveld gebruikt komt dichtbij. Het zijn grappige schoolverhalen in de traditie van Jacques Vriens’ ‘Meester Jaap’ en ‘Mees Kees’ van Mirjam Oldenhave, maar dan met een Superman-twist. Dat Superjuffie alleen dieren red, is bovendien een gouden zet, want onvoorwaardelijke dierenliefde doet het altijd goed bij kinderen. De stevige boeken zien er ook nog eens herkenbaar uit door de zwierige tekeningen van Annet Schaap.

Van originaliteit moeten de boeken het dus niet hebben, de personages blijven eendimensionaal en een groot stilist is Schotveld ook al niet. Maar ze zet de pretentieloze avonturen wel met aanstekelijk plezier, gevoel voor humor en suspense op papier. Het nieuwste deel is verfrissend en het spannendste verhaal tot nu toe, omdat Superjuffie nu eens niet dichtbij huis blijft.

Tijdens een schoolreisje op Schiphol, verstoppen Superjuffie en vier leerlingen zich voor de schooldirecteur in een container. Mooie vondst: die container gaat op slot en het groepje wordt afgeleverd in de Keniaanse savanne! Daar ontmoeten ze leeuwen, een kameleon met een tong als een rolmaat, giraffen met tanden als ‘verkleurde blokjes witte lego’, olifanten en… stropers. Voordat Superjuffie en de kinderen weer naar huis kunnen, moeten de laatsten natuurlijk worden uitgeschakeld. Maar heeft ze wel genoeg krijtjes bij zich?

Janneke Schotveld: Superjuffie op safari. Ill. Annet Schaap. Van Holkema & Warendorf, Houten. 143 blz. € 12,99. Vanaf 7 jaar.