Tegenspel - Floortje Zwigtman

'Wat Adrian fijn vindt, is vies'

Trouw boeken, 24 februari 2007

,,Hun handen. Hun vuisten. Ze hielden ze klaar om me hard te raken, overal waar ik ooit zacht door een man was aangeraakt. Elke kus moest uitgewist worden door een vuistslag." De zeventienjarige, homoseksuele Adrian Mayfield heeft het niet makkelijk in 'Tegenspel', dat zich afspeelt in victoriaans Londen.

In dit vervolg op de ongekend succesvolle 'Schijnbewegingen', vorig jaar zowel bekroond met de Gouden Uil als de Gouden Zoen, maakt Adrian van dichtbij het beroemde sodomieproces tegen schrijver Oscar Wilde mee. Die gebeurtenis, en de klopjacht op homo's die daarop volgt, brengen Adrians prille relatie met kunstschilder Vincent Farley in groot gevaar.

Door de rechtszaak zou Adrians verleden als jongenshoer, beschreven in 'Schijnbewegingen', publiekelijk opgerakeld kunnen worden. Juist nu hij de liefde van zijn leven heeft gevonden. De preutse Vincent weet niets van Adrians vroegere hoerenbestaan en zal de relatie vermoedelijk meteen verbreken als dit geheim aan het licht komt.

Adrian heeft reden om daar bang voor te zijn: de markies van Queensberry, de belangrijkste rivaal van Wilde, laat alle schandknapen met wie Wilde ooit in contact is geweest opsporen om hen onder dwang tegen de schrijver te laten getuigen. Tot overmaat van ramp persen Adrians vroegere collega's uit het bordeel hem af. Ze hebben het dagboek dat hij ooit van Vincent heeft gestolen in hun bezit en dreigen het openbaar te maken, tenzij Adrian betaalt.

De turbulente buitenwereld krijgt in 'Tegenspel' meer ruimte dan de innerlijke ontwikkelingen van Adrian. In 'Schijnbewegingen' ontdekte hij wie hij is, nu vecht hij ervoor zichzelf ook te mogen zíjn. Een even schrijnend als aandoenlijk gevecht: Adrian ervaart een diepe, oprechte liefde voor Vincent, terwijl de publieke opinie die afdoet als pervers: ,,Wat ik mooi, goed en fijn vond, was vies, strafbaar en slecht. En voor wie dat tegensprak, was er geen genade."

Het victoriaanse decor is opnieuw adembenemend mooi beschreven. 'Tegenspel' lezen voelt als een spannende cultuurreis naar Londen van het fin de siècle. De wijdlopige passages over filosofie, kunst en literatuur, die lezers in het eerste deel vertrouwd maakten met de victoriaanse wereld, ontbreken dit keer. Daardoor heeft dit boek beduidend meer tempo dan 'Schijnbewegingen'.

Er is geen Nederlandse auteur die zo eerlijk en nietsverhullend voor de jeugd durft te schrijven als Floortje Zwigtman. Ze schrijft over liefdevolle én harde homoseks, over goedkope hoeren met een zieke adem en de ideale man 'met een hart van peperkoek', over zuipen en potenrammen, over vriendschap en haat en over de angst om het leven alleen te moeten leven. Ze vertelt 'het hele verhaal'. Dát leidt tot werkelijk indringende adolescentenliteratuur.

Binnenkort verschijnt in de Kidsbibliotheek van uitgeverij Lemniscaat de novelle 'Kersenbloed' van Floortje Zwigtman, waarin het verhaal van Vincents jeugd te lezen is. 'Schijnbewegingen' en 'Tegenspel' maken onderdeel uit van de trilogie 'Een groene bloem'. Wanneer het laatste deel verschijnt is nog niet bekend.