Thornhill - Pam Smy

'Spook in het weeshuis'
Door Bas Maliepaard

Trouw Boeken, 23 september 2017

Vorige

‘Thornhill’ is geen klassieke graphic novel en geen gewone jeugdroman, maar iets ertussenin. De Britse illustrator Pam Smy treedt met dit donkere debuut in de voetsporen van Brian Selznick, die in boeken als ‘De uitvinding van Hugo Cabret’ zijn verhaal ook afwisselend met tekst en illustraties vertelt. Een bijzondere vorm die in Nederland helaas nog geen navolging heeft gekregen.

In de losse, soms ruige zwart-wittekeningen volgen we Ella. Uit de beelden, die elkaar filmisch opvolgen, valt af te leiden dat ze net is verhuisd en vanuit haar nieuwe slaapkamer zicht heeft op het vervallen voormalige weeshuis Thornhill. Als daar ’s nachts licht brandt en Ella een meisje in de verwilderde tuin ziet staan, gaat ze op onderzoek uit.

Smy schept een spookachtige sfeer in haar illustraties (de kleurloosheid werkt hier mee) en schuwt daarbij effectieve clichés niet: onweer met grillige bliksemschichten, cirkelende kraaien en een tuin vol kapotte poppen - veelgebruikt in griezelfilms.

Details in de illustraties verduidelijken subtiel waarom Ella terugkeert: ze voelt zich alleen, omdat haar moeder is overleden en vader veel werkt. Aan haar boekenkast en een poster is bovendien te zien dat ze houdt van griezelboeken en verhalen als ‘De geheime tuin’.

Intussen wordt snel duidelijk wie het geheimzinnige meisje moet zijn: Mary, wier onheilspellende dagboekfragmenten het beeldverhaal onderbreken. Maar zij woonde 35 jaar geleden in het weeshuis - hoe kan ze nog steeds een meisje zijn? Angstige Mary, die zelden praat, beschrijft hoe afgrijselijk ze wordt gepest en zich op haar slaapkamer terugtrekt om marionetten te maken.

Waar je Ella’s gedachten en gevoelens zelf moet invullen (en soms met onbeantwoorde vragen achterblijft), kauwt Smy de emoties van Mary af en toe juist te veel voor: “Ik voel me vernederd en diep ongelukkig.” Toch zijn de pesterijen - van akelig nachtelijk gebonk op haar deur tot opsluiting in de kelder - en Mary’s eenzaamheid (die haar en Ella verbindt) aangrijpend. Dat Smy ook slim de kwetsbaarheid van de pester en de zorgen van het personeel toont, geeft Mary’s verhaal reliëf.

De vraag wat er met Mary is gebeurd, drijft de spanning hoog op. De duistere ontknoping, die op een lugubere manier de vriendschap viert, choqueert en zou tere zielen zomaar slaap kunnen kosten.

Pam Smy: Thornhill. Vert. Imme Dros. Ploegsma, 545 blz. € 19,99. Vanaf 12 jaar.

 

© Bas Maliepaard 2017 | Disclaimer | Ontwerp - pmsmt