Toen kwam Sam - Edward van de Vendel

'Sam de hond wil bij ons horen'

Trouw Boeken, 10 september 2011

,,Elke keer was hij weer een verrassing, want hij was steeds zo mooi en wit, en ook een beetje raadselachtig.” Kix (9) en zijn jongere zusje Emilia zijn meteen verliefd op de grote Pyrenese berghond die is komen aanlopen, maar soms ook zomaar weer verdwijnt. Het dier is schrikachtig, mager, heeft droevige ogen en klitten in zijn ‘warme sneeuwhaar’. Langzaam winnen de kinderen zijn vertrouwen. Maar waar komt het dier vandaan?

Dit hartverwarmende verhaal behoort tot de beste boeken uit het oeuvre van Edward van de Vendel, dat inmiddels meer dan vijftig titels telt. Dat heeft vooral te maken met de toon, die klinkt alsof het deels waargebeurde verhaal zichzelf vertelt. Je hoort hier – op een paar details na – geen schrijver aan het werk, die alles zo mooi mogelijk probeert op te schrijven. Van de Vendel dóet dat in dit boek wel, maar subtieler dan in ander werk. De authentieke stem van Kix en zijn belevingswereld staan echt op de eerste plaats.

Daardoor blijft het – door volwassen ogen gezien - een klein verhaal, dat louter draait om de emoties en vragen die de aanloophond oproept. Maar Van de Vendel maakt knap voelbaar dat zo’n gebeurtenis in het leven van een negenjarige alles behalve een klein verhaal is.

Kix en zijn zusje willen de hond houden en noemen hem Sam. Hun liefde voor het dier spreekt ontroerend uit het feit dat ze hem als een gelijkwaardige zien en zijn eigen wil serieus nemen. Hij kan gaan en staan waar hij wil, maar gelukkig weet Kix het op een ochtend zeker: ,,Sam kwam hier niet omdat zij hem wilden houden. Sam kwam omdat hij hén wilde houden.”

Dan ontdekt Kix’ vader dat de hond eigenlijk toebehoort aan de gestoorde Cracker, zoon van de akelige overburen. Het beest heet Nanook in plaats van Sam, maar Kix weet zeker dat Sam elke keer als hij in zijn verleden Nanook werd genoemd heeft gedacht: ,,Ik ben geen Nanook, ik ben een Sam.” Ja, zo werkt dat als je kind bent. Dan weet je zeker dat jij je huisdier het beste begrijpt.

Het duurt niet lang of Sam wordt onderwerp van een burenruzie. De spanning loopt flink op tijdens een nachtelijke bevrijdingsactie waar zelfs jachtgeweren aan te pas komen. Toch blijft het verhaal compleet geloofwaardig.
De uitmuntende pentekeningen van Hopman zijn beweeglijk als altijd, maar ogen steviger dan anders door het spel met inktzwarte vlakken. De witte Sam doemt er prachtig log en lief uit op.

Edward van de Vendel: Toen kwam Sam. Ill. Philip Hopman. Querido, Amsterdam. ISBN 9789045112411; 113 blz. €12,95. Vanaf 8 jaar.

This review is available in English. Please click here.