Trash - Andy Mulligan

'Je ruikt de stank van het rottende vuil'

Trouw Boeken, 21 mei 2011

Als mieren krioelen duizenden volwassenen en kinderen over de vuilstortplaats Behala, die wel  tweehonderd  voetbalvelden groot is. Het zijn vuilpikkers, die alles wat bruikbaar of verkoopbaar is tussen het afval uithalen. Rafael en zijn beste vriend Gardi (14) vinden meestal alleen kranten met poep erin gerold, want grote delen van de stad hebben geen riool. Maar op een dag stuiten ze op de portefeuille van ene José Angelico, met een plattegrond van de stad erin, wat geld en een sleuteltje van een stationskluisje.

Dit is het vertrekpunt van een wervelend avontuur, met spannende actiescènes die doen denken aan de film ‘Slumdog Millionaire’ (die weer gebaseerd is op een boek van Vikas Swarup). Rauw en  indringend beschrijft Mulligan het uitzichtloze leven van de vuilpikkers – vaak straatkinderen zonder  familie. Je ruikt haast de rottende stank van de vuilnisbelt, hoort het schrille piepen van de ratten.  Behala is een hels berglandschap dat na elke vuilniswagen opnieuw van vorm verandert. Achterin het  boek vertelt Mulligan dat hij zich heeft laten inspireren door een echte vuilstort vlakbij zijn  woonplaats Manilla op de Fillipijnen.

Het maakt zijn verhaal nog afschrikwekkender. Rafael en Gardi vermoeden dat het sleuteltje in de  portefeuille wel eens de sleutel tot een ander leven kan zijn. Want ze hebben hun vondst nog maar net  verstopt als de politie in groten getale verschijnt. Zij loven een zeer hoge beloning uit voor de vinder van de portemonnee. Straatwijze Rafael vertrouwt de corrupte agenten voor geen cent en houdt zijn mond. Samen met hun nieuwe vriend Rat besluiten Rafael en Gardi eerst zelf op onderzoek te  gaan.

Moord, mishandeling, corruptie, een schat van zes miljoen dollar, wilde achtervolgingen, geheime codetaal en vuilpikkers die de politiemacht te slim af zijn − het zijn de ingrediënten van een  energiek gecomponeerde, vaak bloedstollende thriller die je geen moment loslaat. Afwisselend laat  Mulligan Rafael, Gardi, Rat en enkele volwassenen aan het woord, in levensechte spreektaal. Zo leer je hen niet alleen van binnenuit kennen, maar ook zoals ze elkaar zien.

Zonder al te veel te moraliseren, zet ‘Trash’ de lezer aan het denken over de verschillen tussen arm en rijk en over wat  geld in positieve en negatieve zin met mensen doet. Het boek eindigt, hoe kan het ook anders, wensvervullend, maar wel met een beeldende scène die je niet snel vergeet. Je ziet de film al voor je;  de rechten zijn ook al verkocht.

Winnaar van de Gouden Lijst 2012 voor beste vertaalde jeugdboek.

Andy Mulligan: Trash. Vertaald uit het Engels door Esther Ottens. Gottmer, Haarlem. ISBN 9789025748593; 267 blz. € 14,95. Vanaf 13 jaar.