Tunnels - Roderick Gordon en Brian Williams

'Wordt Will de nieuwe Harry Potter'

Trouw boeken, 19 april 2008

Nu het rumoer rond het laatste Harry Potterboek wegebt, buitelen uitgevers over elkaar om een opvolger aan te wijzen. Alsof dergelijk overweldigend succes valt te voorspellen. De voorgeschiedenis van de Potterhype bewijst het tegendeel: bijna alle vooraanstaande Britse uitgeverijen hebben het eerste manuscript over de tovenaarsleerling destijds afgewezen. Behalve uitgever Barry Cunningham, en daarom is hij de enige naar wie ik luister als hij beweert the next big thing in handen te hebben. En volgens hem heeft 'Tunnels' het in zich een wereldwijde hit te worden. Daar zou hij wel eens gelijk in kunnen hebben.

De markante personages vallen meteen op, net als in de Potterboeken zijn ze soms wat karikaturaal, maar toch onvergetelijk beschreven. Protagonist Will (14) heeft een merkwaardige hobby: tunnels graven. Dat heeft hij van zijn vader, Dr. Burrows (!), mislukt archeoloog en conservator van een ingedut buurtmuseumpje.

Het vertelperspectief hopt van personage naar personage, wat het filmische karakter van het boek versterkt. Bovendien komt de lezer zo, eerder dan Will zelf, te weten dat Dr. Burrows steeds vaker eigenaardige bleke mannen in Londen ziet rondspoken en gaat uitzoeken waar zij vandaan komen.

Als Burrows plotseling wordt vermist, besluit Will hem te gaan zoeken. De lezer vermoedt al dat de griezelig bleke mannen achter de verdwijning zitten en dat maakt zijn speurtocht bloedstollend. Achter een kast in zijn vaders werkkamer ontdekt Will een tunnel en als hij die samen met zijn vriend Chester volgt, komen ze in een ondergrondse stad terecht, die ongelofelijk beeldend wordt beschreven. Daar ontrolt zich een claustrofobisch avontuur.

De stad is gesticht door een sekte die eeuwen geleden letterlijk ondergronds is gegaan. De bleke mensen staan onder dictatuur van de harde geloofskern, mannen die de Styx worden genoemd (natuurlijk naar de mythologische rivier die boven- en onderwereld scheidt). Zij laten indringers uit de bovenwereld nooit meer gaan, uit angst ontdekt te worden. Maar Will blijkt – net als Potter – een schakelfiguur: hij is in deze gemeenschap geboren en er kort daarna weggehaald. Kan dat zijn vriend Chester en zijn vader redden?

De kracht van 'Tunnels' is dat het niet leest als een sprookje: het wekt de indruk dat je die onderaardse stad écht kunt vinden, als je maar diep genoeg graaft. Die Harry Potterachtige sensatie zou inderdaad wel eens grote groepen lezers kunnen betoveren. Er zijn al twee vervolgdelen op 'Tunnels' in de maak.