Verhalen uit een verre voorstad - Shaun Tan

'Er ligt een zeekoe op het gazon'

Trouw boeken, 2 januari 2010

In de voorsteden van de grote stad is het vaak een troosteloze bedoening. Maar in de absurdistische sprookjes van Shaun Tan gebeuren er juist wonderlijke dingen, die tegen zo'n alledaags decor extra vervreemdend werken. Er wandelen 'stokwezens' door de straten, met lijven van takken en hoofden van kluiten aarde, en op een ochtend ligt er een zeekoe op het gazon van nummer 17.

Het gaat Tan niet om de verklaring van die bizarre voorvallen, maar om de manier waarop de personages ermee omgaan: of ze het wonderlijke omarmen, accepteren, van een afstandje bekijken, trotseren, er bang voor zijn of er zelfs tegen vechten.

Buurtkinderen verbazen zich bijvoorbeeld nauwelijks over de waterbuffel die op het bouwterrein aan het eind van de straat woont. Ze vragen hem zelfs om raad. Het gezin dat een piepklein buitenlands studentje op bezoek krijgt, vindt het een tikje vreemd dat hij in een keukenkastje wil slapen: ,,Het is zeker iets cultureels."

De stokwezens krijgen daarentegen te maken met agressieve xenofobie. Ze worden door oudere jongens geslagen tot ze uit elkaar vallen. ,,Zijn de wezens hier met een reden?", vraagt de verteller zich af. ,,Dat valt niet te zeggen, maar als je lang genoeg stilstaat en naar ze blijft staren, kun je je voorstellen dat zij misschien ook zoeken naar antwoorden; naar een betekenis. Het is of ze al onze vragen terugkaatsen: Wie ben je? Waarom ben je hier? Wat wil je?"

Deze ontroerende ernst - misschien wel de kernzinnen uit dit boek - wisselt Tan knap af met lichtvoetige, grappige, griezelige en verontrustende scènes. Hij zaait verwarring, speelt met verwachtingen, zet de lezer op het verkeerde been en laat hem gissen naar de betekenis van zijn vertellingen. Hij stelt, kortom, de lezer voor eenzelfde dilemma als zijn personages: hoe ga je om met zo'n wonderlijk boek?

Dat Tan fabelachtig kan tekenen, bleek al uit zijn graphic novel 'De aankomst'. Toch verbluft hij in deze bundel opnieuw, met een enorme variatie aan stijlen en technieken die de sfeer van de afzonderlijke verhalen steeds accentueren. Soms vertelt het beeld zelfs verder waar de woorden ophouden. Alles behalve een traditioneel boek dus, maar wel een prachtbundel.

Shaun Tan: Verhalen uit een verre voorstad. Vertaald uit het Engels door Eva Gerlach. Querido, Amsterdam. ISBN 9789045110394; 96 blz., € 17,95. Vanaf 9 jaar.